۱۲ میلیون مسیریابی روزانه

یک نقشه و مسیریاب بومی با ۱۰ میلیون کاربر، روزانه ۱۲ میلیون مسیریابی انجام می‌دهد.

به گزارش فردا، ساخت اپلیکیشن‌های بومی مورد استقبال عموم، از جمله اهدافی است که در توسعه فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات دنبال می‌شود.

نقشه و مسیریاب‌های بومی که توسط مجموعه‌های مختلف توسعه داده شده‌اند، از  معدود اپلیکیشن‌هایی هستند که توانستند در رقابت با نمونه خارجی‌شان، با استقبال عمومی کاربران مواجه شوند. تا جایی که کمتر کسی از نمونه خارجی آن استفاده می‌کند.

این مسیریاب در گزارش سالانه خود اعلام کرده که امسال توانست پس از چهار سال از دوران فعالیت خود، به تعداد ۱۰ میلیون کاربر برسد.

۱۰ میلیون کاربر

نقشه و مسیریاب نشان که چهار سال قبل کار خود را آغاز کرد، در اولین گزارش سالانه‌اش که مربوط به بازه زمانی یلدای ۱۳۹۹ تا یلدای ۱۴۰۰ است، جزئیات استقبال از این مسیریاب بومی را منتشر کرده است. ۱۰ میلیون کاربر، ۱۲ میلیون مسیریابی روزانه، ۲.۱ میلیون جستجوی روزانه و ۱.۲ میلیون کاربر فعال روزانه حاصل فعالیت چهارساله این اپلیکیشن است. در این بازه زمانی تعداد جستجوها در این اپلیکیشن، ۱۹۰ درصد رشد داشته است.

بنابر این آمار، ۶۸ درصد از رانندگان حرفه‌ای در شهر تهران از برنامه کاربردی نشان و ۳۲ درصد از سایر مسیریاب‌ها استفاده می‌کنند. این رانندگان حرفه‌ای، در واقع همان رانندگان فعال در تاکسی‌های اینترنتی هستند که به صورت مستمر و برای بهبود عملکرد و افزایش درآمد خود از مسیریاب استفاده می‌کنند.

کاربران روزانه ۴۲ میلیون کیلومتر با این مسیریاب رانندگی کرده که این عدد به معنای آن است که کاربران روزانه ۱۰۹ بار مسیر زمین تا ماه را رانندگی می‌کنند.

این اپلیکیشن لیستی از پرتکرارترین مقصدهای مسیریابی کاربران در یک سال‌گذشته را منتشر کرده است. بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل شیوع گسترده کرونا در پایان سال ۱۳۹۹ و همچنین سال ۱۴۰۰ در صدر این لیست قرار گرفته‌اند. جایگاه‌های سوخت، مراکز خرید، رستوران‌ها و کافه‌ها، مکان‌های گردشگری، پنج مقصد پرتکرار کاربران نشان بوده‌اند.

تهران شب‌زنده‌دارترین شهر ایران

در بخش دیگری از گزارش، کرج به عنوان سحرخیرترین شهر ایران و قم به عنوان شب‌زنده‌دارترین شهر ایران معرفی شده است. قم کمترین افت ترافیکی را در ساعات شب دارد. کاربران کرجی نیز در حالی سحرخیزترین‌های ایران بوده‌اند که تهران با فاصله‌ی ۱۰ دقیقه، جایگاه دوم را در اختیار دارد.

این مسیریاب بومی همچنین با بررسی آمارهای ترافیکی خود عملکرد طرح «منع تردد شبانه» را بررسی کرده که نشان می‌دهد، ماه‌های پایانی اجرای طرح منع تردد شبانه، وضعیت ترافیکی در شهر تهران به صورت کامل مشابه با قبل از اجرای طرح بوده و منع تردد، عملا هیچ اثری بر ترافیک و تردد نداشته است.

موضوع دیگری که در بخش «مسیریابی و ترافیک» به آن اشاره شده، اختلال GPS و مشکلات کاربران در مسیریابی است؛ اختلالی که مدت‌هاست در اغلب کلان‌شهرها دیده می‌شود و منشا آن نیز نامشخص است.

تیم فنی این مسیریاب، در آخرین نسخه منتشر شده برای کاربران، تلاش کرده تا تاثیر اختلال GPS بر مسیریابی را کاهش دهد.

این اپلیکیشن اکنون در ۵۰ شهر بزرگ و کوچک مسیریابی حمل‌ونقل همگانی خود شامل مترو و اتوبوس را ارائه می‌کند. ۲ هزار و ۴۲۸ خط اتوبوس و مترو، در کنار ۲۹ هزار و ۶۵۳ ایستگاه اتوبوس و مترو در این نقشه و مسیریاب ثبت شده‌اند.

همچنین بیش از ۷ هزار کیلومتر خط مخصوص دوچرخه و بیش از ۲۷ هزار کیلومتر خط مخصوص پیاده‌روی این اپلیکیشن وجود دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در یک سال اخیر، بیش از ۳ میلیارد هشدار برای رانندگان نمایش داده است. بیشتر این موارد، هشدارهایی بوده‌اند که توسط سایر کاربران ثبت و اعتبارسنجی شده‌اند. هشدارهایی مانند وجود تصادف، پلیس، دوربین کنترل سرعت و یا سرعت‌گیر.