سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی‌ باقی می‌ماند

بر اساس جداول لایحه بودجه 1403 سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت و گاز در سال آینده مانند سال جاری 40 درصد و سهم منابع نفت‌خیز 3 درصد خواهد بود.

به گزارش کنکاش فردا، با توجه به اینکه درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز به عنوان انفال به‌شمار می‌رود که درواقع یک ثروت بین نسلی است، در تبصره ۴ لایحه بودجه سال آینده در بخش رابطه مالی دولت و نفت پیش‌بینی شده است در اجرای ماده ۱۴ قانون برنامه هفتم توسعه، شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز موظفند درآمد حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز طبیعی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حساب ارزی که به نام دولت جمهوری اسلامی نزد بانک مرکزی افتتاح می‌شود، واریز و هر ماه سیاهه آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به بانک مرکزی تسلیم کنند.

سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی، سهم ۳ درصد مناطق نفت خیز و گازخیز و توسعه نیافته و همچنین مطالبات شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز بابت قراردادهای موضوع ماده ۱۵ قانون برنامه هفتم توسعه، با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور از محل این حساب پرداخت می‌شود.

همچنین ۱۴٫۵ درصد از وجوه واریزی درآمد نفت و گاز به صورت علی‌الحساب و بر حسب مورد در وجه شرکت ملی نفت یا گاز پرداخت شده و تسویه حساب قطعی بر اساس قراردادها در مقاطع سه ماهه صورت می‌گیرد.

در این لایحه وزارت نفت و صندوق توسعه ملی مکلفند هر ماه گزارش عملکرد این بند و مقدار صادرات نفت و میعانات گازی و فرآورده‌های اصلی و فرعی و نیز ارز حاصل از آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سازمان برنامه و بودجه وزارت اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ارائه کنند.