تراموا در پایتخت با راننده یا بی‌راننده؟

در حالی که قرار است تراموای چرخ لاستیکی وارد کشور شود، رئیس شورای شهر تهران می‌گوید که «فعلاً کار به صورت آزمایشی است.»
به گزارش کنکاش فردا، «اجرای تراموا هنوز مصوبه شورای اسلامی شهر تهران را نگرفته است،» این را رئیس کمیسیون حمل ونقل ترافیک شورای شهر تهران جعفر تشکری هاشمی می‌گوید.
مطالعات تراموا در نیمه اول سال جاری به اتمام می‌رسد. مدیر عامل شرکت مترو تهران و حومه مسعود درستی می‌گوید که «تا سال ۱۴۰۴ اگر به مشکلی برنخوریم تراموا در تهران راه‌اندازی می‌شود.»
در بهمن سال گذشته شورای عالی ترافیک مجوز احداث ۲ خط تراموا از میدان آزادی تا پایانه شرق و از جنت‌آباد تا مصلی را صادر کرد. به گفته مسوولان شهری، دیگر «نیازی به دریافت مصوبه از شورا نیست» اما برای تخصیص بودجه و … حتماً طرح به شورای شهر می‌رود. همچنین شهرداری برای ساخت تراموا تفاهم‌نامه‌ای با وزارت دفاع منعقد کرده است.
ساخت تراموا ۱۲ تا ۱۴ ماه زمان می‌برد. تراموا در تهران به صورت چرخ لاستیکی است نه ریلی. این مُد حمل ونقل مانند اتوبوس‌های سه کابین مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مسیر بی.آر.تی حرکت می‌کنند. رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه فعلاً کار به صورت آزمایشی است، می‌گوید که «در بسیاری از کشورها تراموا بدون راننده است اماً فعلا این ریسک را در تهران نمی‌کنیم.»
در چین ۷۰۰۰ کیلومتر مترو (حدود ۲۰ برابر تهران) و ۵۰۰ کیلومتر تراموا ساخته شده است، این درحالی است که در کره جنوبی حتی یک کیلومتر تراموا هم وجود ندارد، چرا که کارشناسان معتقدند تراموا بیشتر جنبه تزیینی دارد.کارشناس مسایل ترافیکی یاشار کرمی‌راد می‌گوید که عملاً زمان سفر با تراموا در ترافیک سنگین خیابان‌های آزادی و انقلاب زیاد خواهد بود و این مد «نمی‌تواند تاثیری در کاهش زمان سفر داشته باشد.» در مقابل کارشناس مسایل ترافیک دیگر ،حمید رضوی، می‌گوید که «تراموا حمل و نقل انبوه‌بر است» و هزینه ساخت آن یک پنجم مترو است و آلودگی هوا و صوتی کمی ایجاد می‌کند.
به گفته کارشناسان، برای توسعه حمل ونقل عمومی باید به سمت مُدهای حمل ونقل پاک مانند دوچرخه، تاکسی، اتوبوس برقی و تراموا رفت. چرا که تنها راهکار برای رفع آلودگی هوا استفاده از سیستمی است که آلایندگی کمتری داشته باشد. بر اساس قانون هوای پاک مصوب مجلس شورای اسلامی باید تمامی دستگاه‌ها به وظایف قانونی خود در زمینه کاهش آلودگی هوا عمل کنند.