عوارض صادراتی از چالش های صنعت پتروشیمی است

مدیرعامل شرکت تولید کننده پلی پروپیلن گفت: این شرکت مشمول ۸ درصد عوارض است که یکی از موانع صادرات و نوعی چالش برای این صنعت محسوب می شود.

به گزارش کنکاش فردا، مهندس حمید مرادی مدیرعامل شرکت پتروشیمی پلی پروپیلن جم در بازدید اهالی رسانه از این شرکت در منطقه عسلویه، با بیان اینکه با این عوارض شرایط رقابتی خود را در خارج از کشور از دست خواهیم داد، افزود: در حوزه صنعت پلی پروپیلن در حال حاضر تولید کشور حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن و ظرفیت اسمی واحد‌های تولیدی بیش از یک میلیون تن است، ولی تا افق ۸ سال آینده این ظرفیت به دو میلیون تن خواهد رسید.
مرادی اضافه کرد: یکی دیگر از چالش‌ها و دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان پلی پروپیلن کمبود خوراک گاز مایع است و از هم‌اکنون باید به فکر تولید خوراک این شرکت‌ها بود و تقریبا هم اکنون با ۸۰ درصد ظرفیت اسمی کار می کنیم.
وی گفت: پلی پروپیلن جم اولین شرکت تولید کننده گرید HP ۵۶۴S در ایران بوده است که با قیمت پایه و بدون رقابت این محصول عرضه شد تا در کشور کمبود نداشته باشیم.
مدیر عامل پلی پروپیلن جم افزود: تولید گرید EP۳۱۳۰UV مخصوص تولید سپر خودرو (ضد ضربه) این شرکت نیز موفق به اخذ جایزه محصول برتر و نوآور ایرانی شده است.
وی همچنین گفت: عمده تولیدات شرکت در بازار داخل از طریق بورس کالا عرضه می‌شود و سال گذشته حدود ۲۷ میلیون دلار صادرات داشته ایم که معادل حدود ۱۷ هزار تن بوده است، با این حال بیش از ۹۰ درصد محصولات در بازار داخل عرضه می‌شود.
مرادی افزود: مقاصد صادراتی شرکت عمدتا ترکیه، امارات اروپا و کشور‌های حوزه CIS است.مدیر عامل پلی پروپیلن جم خاطر نشان کرد: شرکت پلی پروپیلن جم تامین کننده اصلی مواد اولیه بسیاری از صنایع تکمیلی کشور شامل کارخانه‌های تولید انواع فیلم، الیاف گونی، انواع نخ و فیلامنت، پارچه، قطعات خودرو، لوازم خانگی، ظروف بسته بندی مواد خوراکی، ورق و پروفیل، لوله و اتصالات، ظروف یک بار مصرف، لوازم پزشکی و سایر صنایع است.
وی ادامه داد: شرکت پلی پروپیلن جم دارای سبد محصولات متنوع با هدف پوشش همه کاربرد‌های پلی پروپیلن در چهار گروه تولیدی هموپلیمر، کوپلیمر تصادفی، کوپلیمر ضربه پذیر و ترپلیمر است که در سه دسته نساجی، فیلم و شیمیایی به صورت کیسه‌های ۲۵ کیلوگرمی، جامبوبگ‌های یک تنی و حالت بالک در کانتینر، بنا به نیاز مشتریان به بازار‌های داخلی و جهانی عرضه می‌شود.
وی با اشاره به پیگیری موضوع خودکفایی در این صنعت گفت: با توجه به نیاز برخی محصولات برای شرکت تاکنون ۱۰۳۹ محصول را تا پایان ۱۴۰۰ شناسایی کرده ایم و قابلیت ساخت در داخل کشور برای آنان وجود دارد.
مدیرعامل این شرکت پلی پروپیلن جم افزود: ساخت ۳۷۱ محصول با همکاری ۱۱ شرکت دانش بنیان در مرحله مهندسی است و به عنوان نمونه با تولید گرید rp۱۲۰l حدود ۲۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشتیم.