افتتاح مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات منابع طبیعی در سازمان جنگل ها

مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات منابع طبیعی کشور پیش از ظهر امروز –چهارشنبه- با حضورسردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل و دکتر منصور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در محل این سازمان افتتاح شد.

به گزارش کنکاش فردا، هدف از رونمایی و راه‌اندازی این مرکز، پایش مخاطرات منابع طبیعی از قبیل سیل، زمین لغزش، رانش زمین، پایش آب و هوا و گردوغبار و همچنین شدت بخشیدن به امر حفاظت در منابع طبیعی کشور است.
سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور طی سال های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند داشته است و توانست در زمینه نرم افزار و سامانه‌های تخصصی توسعه خوبی داشته‌ باشد.
ایجاد سامانه‌هایی مانند سامانه جامع پاسخگویی به استعلامات، سامانه جامع حدنگاری و اراضی و به ویژه سامانه معادن و اتوماسیون ملی که در حال راه‌اندازی است از مهم‌ترین سامانه‌هایی هستند که با هدف تسهیل در خدمت‌رسانی به ارباب رجوع  از سوی سازمان طراحی شده است. البته به بلوغ رسیدن این طرح‌ها نیازمند منابع قدرتمندی است که بتواند از داده‌های ما در برابر خطرات متعدد نظیر حملات سایبری محافظت کند.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر حدود ۳۰ دوربین در گلوگاه‌های جنگلی که محل رخداد حریق و قاچاق چوب است نصب و راه اندازی شده و این سامانه بوسیله دوربین‌ها در تمامی استان‌ها و بلوک‌بندی‌های بحرانی راه‌اندازی و به مرور در حال نصب شدن است.
همچنین این مرکز با نصب «جی پی اس» بر روی خودروهای گشت و مراقبت تحت رصد قرار گرفته و در مواقع لزوم بویژه آتش سوزی در جنگل ها و مراتع، خودروها را  بسوی محل رخداد حریق هدایت می‌کند.
با این اقدام از سوی سازمان جنگل‌ها، ضریب حفاظت از منابع‌طبیعی کشور ارتقا پیدا کرده و به حدود ۹۰ درصد می‌رسد.
شایان ذکر است در مراسم افتتاح مرکز مانیتورینگ و هشدار مخاطرات منابع‌طبیعی کشور بیش از ۱۰ دوربین تلویزیونی و همچنین اصحاب رسانه از خبرگزاری ها و روزنامه حضور داشته اند.
در پایان مراسم تنی چند از خبرنگاران از موزه منابع طبیعی کشور بازدید کردند.