از مقاطع فولادی میلگرد، پروفیل و ناودانی چه میدانید؟

مقاطع میلگرد، تیرآهن، پروفیل، ناودانی همه از موارد تاثیر گذار و پرکاربردی در صنعت ساخت و ساز هستند که تاثیرگذاری هر یک با دیگری متفاوت است که در این متن به توضیح هریک خواهیم پرداخت.

به گزارش کنکاش فردا، از سقف بالای سرمان تا خانه ای که در آن زندگی میکنیم همه اینها با استفاده از مقاطع فولادی ساخته شده اند امروزه با پیشرفت کردن صنعت ساخت و ساز استفاده از مقاطع فولادی نیز افزایش یافته است.  تقریبا سازه ای بدون استفاده از مقاطع فولادی ساخته نمیشود مقاطعی همچون میلگرد، تیرآهن، پروفیل، ناودانی، نبشی و… و. همه  این ها موارد تاثیر گذار و پرکاربردی از مقاطع فولادی هستند البته تاثیرگذاری هر یک با دیگری متفاوت است برای مثال تیرآهن و میلگرد بیشترین تاثیر بر مقاومت و ساخت یک سازه را دارند.

میلگرد و کاربردهای آن

همانطور که میدانید میلگرد یکی از مقاطع فولادی بسیار مهم است که بدون آن تقریبا هیچ سازه ای ساخته نمیشود. بدون میلگردها هیچ یک از ساختمان های محکم و مرتفع ساخته نمی شدند. حال که به اهمیت میلگرد پی بردید باید بدانید که قیمت میلگرد تاثیر مستقیمی بر قیمت ساختمان دارد. به طور کلی از میلگرد برای مقاوم سازی و بالا بردن استحکام سازه استفاده میکنند.

میلگردها دارای استانداردهای گوناگونی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

  • استاندارد روسی: استاندارد روسی یکی از انواع متداول استانداردهای میلگرد است چهار نوع میلگرد تولیدی با این استاندارد نوع های A۱ A۲ A۳ A۴ هستند.
  • استاندارد ژاپنی: میلگردهای تولید شده با این استاندارد دارای مقاومت بالایی هستند و مقاومت این میلگردها باید در سرتاسر میلگرد برابر باشد تا به هنگام وارد شدن فشار و یا زلزله میلگرد خم و شکسته نشود.
  • استاندارد اروپا: این میلگردها را با روش ترمکس میسازند اما به علت سرد شدن ناگهانی میلگردها در این روش مقاومت میلگردها کم میشود به همین دلیل بهتر است که از این نوع میلگرد در مناطقی که زلزله خیز هستند به کار نرود.

گفتنی است که میلگردهای مورد استفاده در داخل ایران تلفیقی شامل تمامی این استانداردها است و به دو روش ترمکس و روش آلیاژی ساخته میشود و طبق قانون شرکت های تولیدکننده باید که کلیه اطلاعات میلگرد را بر روی پلاک میلگرد ذکر کنند تا خریدار را از آن آگاه کنند.

پروفیل و کاربردهای آن

به مقاطع بسته و توخالی فلزی که به شکل چند ضلعی هستند پروفیل میگویند. پروفیل ها دارای انواع گوناگونی هستند اما اگر بخواهیم آن ها را دسته بندی کنیم میتوان آنها را به دو دسته کلی تقسیم کرد که این دو دسته شامل پروفیل های صنعتی و پروفیل های ساختمانی میشوند که همانطور که به نظر میرسد نوع صنعتی آن در صنایع و نوع ساختمانی آن در ساختمان کاربرد دارد. از پروفیل های ساختمانی در راه پله ها، نرده های ساختمان، حفاظ و در پنجره استفاده میکنند. گفتنی است قیمت پروفیل به طور غیر مستقیم بر روی قیمت ساختمان تاثیر میگذارد.

ناودانی و کاربردهای آن

ناودانی یکی از انواع پروفیل ها است که به شکل های یو و سی انگلیسی ساخته و تولید میشوند. ناودانی ها کاربردهای بسیاری دارند اما معمولا از آن ها در جاهایی استفاده میشود که نیاز به تحمل وزن بالایی نداشته باشند. به طور کلی ناودانی ها را به دو دسته کلی UNP و UPA  دسته بندی میکنند. که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • ناودانی UNP: این نوع از ناودانی را به نام استاندارد اروپایی هم میشناسند. از ویژگی های این نوع استاندارد میتوان به مقاومت و ضخامت بالای آن اشاره کرد. به علت بالا بودن ضخامت و مقاومت این ناودانی از آن بیشتر در پروژه های بزرگ ساختمانی و از این نوع ناودانی در تیرها، خرپا و بادبند کاربرد دارند. این نوع را به نام ناودانی سنگین نیز میشناسند
  • ناودانی UPA: این نوع از هم تحت استانداردهای اروپا تولید میشود و تفاوتش با مدل قبلی در ضخامت و مقاومتش است که از نوع قبلی کمتر است و به طبع قیمت این نوع ناودانی از قیمت ناودانی قبلی کمتر است. این نوع را به نام ناودانی سبک نیز میشناسند.

برای مشاهده قیمت و خرید انواع میلگرد، پروفیل، ناودانی و … وارد سایت فولاد فیدار به آدرس fooladfidar.com شوید. و   با کارشناسان ما در ارتباط باشید.