مرکز مبادله ارز قیمت دلار را می‌شکند؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا شاید بتواند اثر محدودی در تعادل بازار ارز داشته باشد، اما در کنار آن باید برای مدیریت تورم و به تبع آن انتظارات تورمی هم برنامه داشت.

به گزارش کنکاش فردا،دکتر علی حیات‌نیا با اشاره به روند تند افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر و تصمیم دولت برای راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا به منظور مدیریت این شرایط، گفت: هدف از راه‌اندازی این مرکز مدیریت منابع و مصارف ارز و شفافیت مبادلات است که گامی مثبت به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این مرکز و تصمیمات اخیر دولت و بانک مرکزی شاید بتواند با کنترل جو روانی تا حدودی به ثبات بازار کمک کند، اما بعید است که اثرات آن حداقل در کوتاه مدت قابل توجه باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی عوامل دیگری را نیز در کنار عرضه و تقاضا در بالا رفتن نرخ ارز اثرگذار دانست که مهمترین آنها عوامل سیاسی و انتظارات تورمی است.

وی با اشاره به اینکه طی چند وقت اخیر به دلیل انتظارات تورمی شاهد کاهش حجم سپرده‌های بلندمدت بانکی و تبدیل آن به پول بودیم که به افزایش نقدینگی موجود در جامعه دامن زد، یادآور شد: بخشی از این نقدینگی به سمت بازار ارز رفت و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار داد.

حیات‌نیا این عامل را بسیار قدرتمند اعلام کرد که اگر فکری به حال آنها نشود می‌تواند راه‌اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا را نیز تحت تاثیر قرار دهد و از اثرات آن بر کنترل بازار ارز بکاهد.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از نابسامانی که اکنون در نرخ ارز داریم ناشی از مشکلات ساختاری است، افزود: تا زمانی که همه عوامل اصلاح نشود و دولت برنامه مدونی برای مدیریت اقتصاد کشور و مهار تورم نداشته باشد، راهکارهایی مانند راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا چندان اثرگذار نیست.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، برای کاهش قیمت ارز لازم است دولت برنامه‌های دیگری از جمله تعاملات سازنده بین‌المللی، مدیریت نرخ بهره بانکی و … را نیز دنبال کند تا در کنار راه‌اندازی مرکز مبادلات ارز و طلا به کمک کنترل بازار ارز بیاید.

حیات نیا اظهار کرد: همواره در ایام پایان سال با افزایش قابل توجه تقاضا برای ارز مواجه می‌شویم، لذا لازم است دولت در کنار مرکز مبادلات ارز و طلا، برنامه‌هایی هم برای کنترل تورم و به تبع آن انتظارات تورمی ارائه دهد تا کمتر شاهد التهاب در بازار ارز باشیم.