به گزارش کنکاش فردا، خودروهای گازسوز را می توان به عنوان محصول استراتژی برای مدیریت مصرف «بنزین» در کشور معرفی کرد، پرچمداران تولید خودروهای گازسوز در کشور شرکت های ایران خودرو و سایپا هستند. در سال ۱۳۹۸ نیز تفاهم نامه ای برای تامین نیاز مالی افزایش تیراژ خودروهای گازسوز میان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و ایران خودرو منعقد شد. اما به دلیل جبر تحریم های ظالمانه، تغییر سلیقه مشتریان برای خرید خودرو، افزایش تقاضای کاذب در بازار و عدم برنامه مدون برای توسعه سبد سوختی خودروسازان، برنامه تولید خودروهای گازسوز از سال ۱۴۰۰ تا امروز با افزایش و افت تیراژ در شرکت های خودروساز مذکور همراه بوده است. بنابراین میزان مصرف بنزین در کشور افزایش و اهداف حفاظت از محیط زیست نیز تحقق نیافت. از همین رو اخیرا علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت پخش فراورده های نفتی «مدعی» توقف تولید خودروهای گازسوز در کشور شده است، هرچند که آمار تحویل قطعات و مخازن قطعه سازان به خودروسازان عکس این موضوع را نمایان می کند، بنابراین برای بررسی چالش های تولید خودروهای گازسوز و ظرفیت های موجود در کشور در پنجمین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران یا همان «اکسپو۲۰۲۳» با محمد مهاجر، سرپرست شرکت پارس ام سی اس به گفت و گو پرداختیم:
* به عنوان سوال نخست، شرکت پارس ام سی اس چه نوع مخازنی را در کشور تولید و از نظر کیفی و ایمنی در چه جایگاهی قرار دارد؟
شرکت پارس ام سی اس تولید کنندهی مخازن صنعتی، طبی و سوختی در کشور است، به بیانی بهتر هر نوع مخزن تحت فشار را تولید می کنیم. این شرکت با تکیه به توانمندی نیروی متخصص داخلی توانسته در زمینه تولید مخازن طبی بیشترین تیراژ را داشته باشد. از همین رو محصولات طبی پارس ام سی اس موفق به کسب استاندارد «آی مد» از سازمان عذا و دارو شده است. بر این اساس شرکت پارس ام سی اس نخستین دریافت کننده استاندارد «آی مد» در کشور است. باتوجه به سابقه تولید مخازن صنعتی، شرکت پارس ام سی اس جایگاه مناسب کیفی و ایمنی در بازار داخل کشور دارد.
با رایزنی های انجام شده با شرکت «ساپکو»، «زامیاد» و «مگاموتور» در سال جاری شاهد افزایش تیراژ تولید خودروهای گازسوز خواهیم بود
* در سال های گذشته به دلیل جبر تحریم های ظالمانه و افزایش تقاضای کاذب در بازار خودرو، تولید خودروهای گازسوز در شرکت های خودروساز با افت تیراژ همراه و در مقطعی از زمان طرح های توسعه سبد سوخت سی ان جی نیز به تعویق افتاد. با توجه به ضرورت استفاده از سوخت سی ان جی همزمان با زمزمه های احتمالی افزایش قیمت بنزین، چه مقدار از پروژه های تولید خودرو گازسوز در شرکت های خودروساز به درستی اجرا می شود؟ توانمندی شرکت شما در تامین نیاز خودروسازان چقدر است؟
در شرکت پارس ام سی اس این توانمندی وجود دارد که نیاز تمام خودروسازان در کشور را تامین کند، علیرغم اینکه گروه صنعتی ایران خودرو دارای موتور ملی یا همان ای اف ۷ است که با فناوری پایه گازسوز طراحی و تولید شده است، انتظار افزایش تیراژ خودروهای گازسوز وجود داشت. اما در سال ۱۴۰۱ شاهد افت شدید تولید خودروهای گازسوز در واحدهای خودروساز بودیم. اما با رایزنی های انجام شده با شرکت «ساپکو»، «زامیاد» و «مگاموتور» در سال جاری شاهد افزایش تیراژ تولید خودروهای گازسوز خواهیم بود. چرا که خودروسازان برنامه افزایش تولید خودروهای گازسوز را دارند.
شرکت پارس ام سی اس در سال جاری باید صدهزار مخزن سی ان جی برای شرکت مگاموتور تولید کند
* به دو شرکت زنجیره تامین خودروسازان یعنی «ساپکو» و «مگاموتور» اشاره کردید، در سال جاری چه حجم از مخازن این دو شرکت را باید تامین کنید؟
باتوجه به مذاکراتی که انجام شده است، شرکت پارس ام سی اس در سال جاری باید صدهزار مخزن سی ان جی برای شرکت مگاموتور تولید کند. البته همچنان پیگر این موضوع هستیم که در سال جاری به این حجم از تامین برای «مگاموتور» دست یابیم.
* به تامین ۱۰۰ هزار مخزن سی ان جی برای شرکت «مگاموتور» اشاره کردید، با شرکت «ساپکو» برای تامین مخازن خودروهای گازسوز ایران خودرو به توافق رسیده اید؟
با شرکت ساپکو در حال رایزنی هستیم، تاکنون به جمع بندی دقیق عددی نرسیدیم. اما علاوه بر شرکت «مگاموتور» همکاری مناسبی با شرکت زامیاد در راستای تامین مخازن در سال جاری داریم. براین اساس ۵ هزار مخزن سی ان جی برای تولید خودروهای گازسوز و ۵ هزار مخزن برای تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز باید در سال جاری به شرکت «زامیاد» تحویل دهیم.
* پیشتر طرح تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز با شیوه کارگاهی وجود داشت، آیا این طرح در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت؟
بله، این پروژه همچنان فعال و اکنون طرح تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای دوگانه سوز براساس مصوبه ای شورای اقتصاد انجام می شود. شرکت پارس ام سی اس در این طرح طرف قرار داد با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی است. در طرح تبدیل خودروهای گازسوز به شیوه کارگاهی وضعیت مناسبی در تولید و تحویل مخازن سی ان جی برای سال جاری داریم.
خودروهای حمل و نقل عمومی به ویژه «تاکسی ها» و «خودروهای وانت» به صورت رایگان در طرح تبدیل، دوگانه سوز می شوند
* در سال های قبل برای تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز تسهیلاتی پرداخت می شد، آیا این تسهیلات برای سهولت تبدیل همچنان به متقاضیان پرداخت می شود؟
بله، خودروهای حمل و نقل عمومی به ویژه «تاکسی ها» و «خودروهای وانت» به صورت رایگان در طرح تبدیل، دوگانه سوز می شوند. البته هر یک از خودروهای مذکور نیازمند تعویض مخزن سی ان جی نیز باشند، در طرح مذکور به صورت رایگان تعویض می شود.
* ظرفیت تولید مخازن سی ان جی در شرکت شما چه مقدار است و اکنون چند درصد از این ظرفیت در چرخه تولید قرار دارد؟
ظرفیت اسمی تولید مخازن سی ان جی در شرکت پارس ام سی اس سالانه ۱۰۰ هزار مخزن است. در سال های گذشته براساس برنامه تولید خودروسازان ۳۰ تا ۵۰ درصد از ظرفیت مذکور مورد استفاده قرار گرفته است. گفتنی است که سال گذشته موفق به استفاده ۶۰ درصدی از ظرفیت تولید مخازن سی ان جی شدیم که رکورد جدیدی را ثبت کردیم. براساس برنامه ریزی انجام شده، در سال جاری برنامه استفاده ۸۵ درصدی از ظرفیت اسمی شرکت را داریم. بخشی از این برنامه را طی دو ماه اول سال جاری اجرایی کردیم.
* به عنوان پرسش پایانی، در صورت افزایش تیراژ خودروهای گازسوز توسط خودروسازان در سال آینده می توانید ظرفیت تولید خود را افزایش دهید؟
بله، باتوجه به اینکه تکنولوژی تولید مخازن در شرکت پارس ام سی اس «آلمانی» بوده و مکانیزه است، قابلیت افزایش ظرفیت وجود دارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مدیرعامل شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه یزد گفت: کارخانه کلافسازی با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کلاف فولادی، به رغم چالشها و موانع متعدد از جمله تحریم، مشکلات مالی و انتقال فنآوری که در مسیر هفت ساله ساخت با آنها مواجه بودیم، با پیشرفت صد درصدی تا پایان دیماه امسال افتتاح میشود.
طی معاملات امروز بورس انرژی ایران، برای نخستینبار سوخت سبز در این بورس به فروش رسید.
روسیه در ۲ تا سه سال آینده به رهبر جهانی استخراج ارزهای دیجیتال تبدیل میشود.
جزئیات سند ساماندهی رمزارزها در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور بررسی و اهداف و سیاست های این سند به تصویب رسید.
دیدگاه بسته شده است.