به گزارش کنکاش فردا، به دنبال مصوبه دولت فدراسیون روسیه مبنی بر موافقت با طراحی خط ریلی مطابق با استانداردهای روسیه در امتداد کریدور شمال – جنوب و اعطای مأموریتهایی در این زمینه به بانک و.ت.ب، آخرین برنامهریزیها در این زمینه را از این بانک به عنوان دومین بانک بزرگ روسیه جویا شد.
کریدور شمال – جنوب، جایگزینی برای کانال سوئز است سرویس مطبوعاتی بانک و.ت.ب در پاسخ اختصاصی به ایرنا پاسخ داد: کریدور حمل و نقل بینالمللی شمال-جنوب نه تنها یک خط ریلی، بلکه مجموعهای از زیرساختهای ارتباطی است که به عقیده ما میتواند تبدیل به یکی از راههای اصلی حمل و نقل اتحادیه اوراسیا شود و جایگزینی برای کانال سوئز باشد. این بانک روسی که در ایران دارای دفتر نمایندگی است، خاطرنشان کرد: این کریدور همچنین موقعیتهای اقتصادی تازهای برای روابط تجاری کشورهای جهان جنوب فراهم میکند.
متعهد به آماده کردن مبانی فنی و اقتصادی پروژه هستیم سرویس مطبوعاتی بانک و.ت.ب خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه و تخصص این بانک در اجرای پروژههای زیربنایی بزرگ، جمعآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در خصوص گردش بدون وقفه کالا در مسیر کریدور با استفاده از روشهای مختلف حمل و نقل و بررسی پیشنهادها برای پیشرفت کار آغاز شده است. این بانک روسی خاطرنشان کرد: متعهد شدهایم که مبانی فنی و اقتصادی پروژه را آماده کنیم.
پیش از این، ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲ اعلام شد که دولت فدراسیون روسیه پیشنهاد بانک و.ت. ب روسیه برای ایجاد یک دفتر پروژه برای توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی “شمال-جنوب” را تصویب کرد، دفتری که مأموریت دارد احداث خط ریلی با استاندارد روس تا بندرعباس در جنوب ایران را طرحریزی کند. بنا بر گزارش خبرگزاری تاس، دفتری در چارچوب این مصوبه شکل خواهد گرفت که پروژه سرمایه گذاری برای احداث خط ریلی با عرض یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر به بنادر جنوب ایران جمع آوری و تجزیه و تحلیل خواهد کرد. این دفتر مأموریت دارد با بهرهگیری از منابع مالی بانک و.ت.ب، پیشنهادهایی را برای اطمینان از گردش بدون وقفه کالا در این مسیر ریلی را ارائه کند. بانک و. ت. ب پیش از این در بیانیه ای که پس از مصوبه دولت فدراسیون روسیه منتشر شد، تأکید کرده بود: این بانک آماده است تا هزینه های توسعه پروژه را به منظور ارائه آن به سرمایه گذاران روسی و بین المللی تقبل کند.
در روسیه و جمهوری آذربایجان، عرض خط راهآهن یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر است اما این شاخص در ایران مطابق استاندارد بینالمللی، یک هزار و ۴۳۵ میلیمتر است. بدین ترتیب، پروژه مورد بررسی احداث خط آهن با استاندارد روس تا بنادر ایران، به عنوان حلقه تکمیلی همکاریهای دوجانبه و در کنار خط ریلی موجود و در حال ساخت با استاندارد ایران مطرح شده است.
این توافقنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری فدراسیون روسیه بین نمایندگان دو کشور به امضا رسید. مسیر غربی کریدور شمال – جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل میشود، از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقودهای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا از طریق ارتباط ریلی بین سن پترزبورگ و خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهد شد. براساس این توافقنامه، فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایهگذاری خواهد کرد.
همچنین سیزدهم تیرماه ۱۴۰۲، در حاشیه نشست سهجانبه ایران، هند و روسیه که به میزبانی وزیر راه و شهرسازی کشورمان با مشارکت ۱۳ کشور برای تسهیل تردد در کریدور شمال-جنوب و با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، قرارداد اجرایی پروژه رشت- آستارا میان دو کشور ایران و روسیه به امضا رسید. در این قرارداد مدت زمان پروژه، قوانین و شرایط اجرایی پروژه، ضمانتنامهها و … مشخص شده است و با اجرای آن، گروههایی از ایران و روسیه در پروژه مستقر میشوند. زمان اجرای این پروژه سه تا چهار سال پیش بینی شده است.
پیش از این، «دیمیتری ازبروف» معاون وزیر حمل و نقل فدراسیون روسیه مردادماه ۱۴۰۲ در دیدار با سفیر ایران در مسکو ابراز امیدواری کرد که عملیات ساخت راهآهن رشت-آستارا تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی (اوایل دی ۱۴۰۲) آغاز شود.
آنگونه که شهریار افندی زاده معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی ۱۹ دیماه ۱۴۰۱ اعلام کرده است: عرض خطوط ریلی کشور ما یک هزار و ۴۳۵ میلیمتر و عرض خطوط آذربایجان و روسیه یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر است، بنابراین باید بین رشت و آستارا حتماً از خطوط ریلی ایران استفاده کنیم؛ اما پیشنهاد شده ریل سومی را هم در کنار شبکه ریلی کشور قرار گیرد که به عرض یک هزار و ۵۲۰ میلیمتر هم برسد تا هم قطارهای با عرض استاندارد و هم قطارهای با عرض پهن بتوانند از شبکه ریلی ما عبور کنند که البته نیاز است این موضوع از لحاظ علمی و فنی هم مورد بررسی قرار گیرد. معاون حملونقل وزارت راه و شهرسازی افزود: به این ترتیب هم افزایش عبور قطارها را به دنبال خواهد داشت و هم در آستارا و رشت میتوانیم تعویض بوژی داشته باشیم که البته نیاز است احداث این ریل و سرمایهگذاری آن بر عهده کشور روسیه باشد که در این رابطه باید مسئولان کشور تصمیمگیری کنند. گفتنی است که سخنان این مقام مسئول مربوط به قبل از امضای قرارداد ساخت راهآهن رشت – آستارا است.
اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بود که اعلام شد بانک و.ت.ب، دفتر نمایندگی خود را در ایران افتتاح کرده است. به گفته معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت، این نخستین بانک روسی است که در ایران حضور مستقیم دارد و در انتقال بخشی از درآمدهای ارزی از شبکه تراستی به شبکه بانکی و شفافیت تجارت موثر خواهد بود.
کریدور شمال – جنوب که در آغاز راه، محصول اراده و عزم روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل و نقل بار بود، در طول سال های بعد، شاهد پیوستن شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی بود. آنچه برای این کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش بود این بود که مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور میکند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد اما کریدور ایران در این مسیر تنها هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد. پیش از این، مقام های دو کشور از اراده تهران و مسکو برای بهره گیری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب در همه عرصه ها از جمله حمل غلات سخن گفته اند. از آن جمله، ولادیمیر کاشین رئیس کمیسیون کشاورزی دومای دولتی روسیه پیش از این گفت: بنا بر توافق سران دو کشور، ایران به قطب ترانزیت غلات تبدیل می شود و تکمیل کریدور شمال – جنوب نقش مهمی در همکاری های دو کشور در این راستا خواهد داشت. پیش از این، رئیسجمهوری روسیه پنجم مردادماه ۱۴۰۲ در دومین مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه و آفریقا در سنپترزبورگ روسیه از کشورهای غربی به خاطر آنچه به بن بست کشاندن توافق غلات خواند، انتقاد کرد و گفت: این کشور مصمم است از کریدور شمال – جنوب برای تحویل کالا به آفریقا بهره گیرد. ولادیمیر پوتین افزود: این کریدور حملونقل امکان تحویل راحت کالا به آفریقا و بازگشت را فراهم می کند و در این راستا از آن بهره خواهیم گرفت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
اعضای کمیته ارزی اتاق ایران، مقرر کردند با همکاری سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و اتاق ایران بدهیهای ارزی به این دو صندوق، تعیین تکلیف شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه فراپسکرانه به دنبال احداث شهر لجستیک هستیم و نیاز است ارگان های مختلف به ما کمک کنند که زمین مورد نیاز برای احداث این شهر را مهیا کنیم.
معاون نخستوزیر روسیه از اجرای توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۵ خبر داد و گفت: تجارت روسیه و ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۲۴ رشد کرده است.
افزایش شدید آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و همزمانی آن با ناترازی بخش انرژی این روزها دست به دست هم داده تا شاهد تعطیلیهای گسترده ادارات و بخش های دولتی باشیم؛ اقدامی اجباری که به طور حتم آثار زیانبار خود را بر اقتصاد کشور خواهد داشت.
دیدگاه بسته شده است.