افتتاح همزمان طرح‌های حوزه راه و شهرسازی با حضور مخبر

مراسم افتتاح همزمان طرح‌های حوزه راه و شهرسازی با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهموری برگزار شد.
به گزارش کنکاش فردا، مراسم افتتاح همزمان طرح‌های حوزه راه و شهرسازی با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهموری برگزار شد.

۱۰ سال بخش های توسعه ای کشور دچار نقص جدی شد محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در این مراسم گفت: به درستی رئیس جمهور شهیدمان بحث توسعه حمل و نقل در کشور را بستر اصلی توسعه کشور تشخیص داد چرا که ما کشوری حداقل با ۱۵ کشور همسایه هستیم و این ظرفیت بسیار بزرگی برای کشور عزیزمان است.وی با تقدیر از وزیر راه و شهرسازی و همه مسئولان این وزارتخانه، تاکید کرد: این وزارتخانه ابعاد مختلفی دارد و بخش عمده‌ای از توسعه کشور به این وزارتخانه مرتبط است. همچنین مهمترین نقطه تعامل کشورهای همسایه با ایران همین بحث ترانزیت است، لذا بیشترین فشار بر این وزارتخانه بود و انصافا کار به خوبی انجام شد.مخبر ادامه داد: توسعه کشور ۱۰ سال دچار مشکل جدی شد، مسیری که توسط رئیس‌جمهور شهید انتخاب شد مسیر درستی بود و مقام معظم رهبری نیز با عنایت به این موضوع اشاره فرمودند.وی گفت: چه کسی خوشش بیاید چه بدش بیاید، ۱۰ سال بخش های توسعه ای کشور دچار نقص جدی شد.

دو پروژه فرودگاهی و یک پروژه ریلی امروز افتتاح خواهد شدبذرپاش در ابتدای این مراسم گفت: امروز دو پروژه فرودگاهی و یک پروژه ریلی در کشور افتتاح خواهد شد.وی ادامه داد: اگر فرصتی شود همکاران ما در که سه سایت افتتاح در ایلام، رامسر و اهواز حاضر هستند گزارشی از سه بخش ریلی، فرودگاهی و هواپیمایی ارائه خواهند داد.

هیچ موتور هواپیمایی امروز برای تعمیر به خارج از کشور نمی‌رودمحمد محمدی رئیس سازمان هواپیمایی هم در این مراسم گفت: شهریور ۱۴۰۰ وضعیت ناوگان هوایی ایران در پایین‌ترین سطح خودش بود. حتی برای آموزش هوایی به دلیل تحریم‌ها مشکل داشتیم. از ۱۳ هواپیمای برجامی فقط۳ هواپیما فعال بود.وی اضافه کرد: از ۳۰۰ هواپیمایی که دولت سیزدهم تحویل گرفت ۱۱۲ فروند آن ۲ تا ۳۰ سال زمین‌گیر بودند و ۳۷ فروند آنها دیگر قابلیت برگشتن به پرواز نداشتند.رئیس سازمان هواپیمایی تاکید کرد: هیچ موتور هواپیمایی امروز برای تعمیر به خارج از کشور نمی‌رود. وی گفت: بیش از ۱۰۰ فروند هواپیما با اجازه‌ای که دکتر مخبر از رهبرانقلاب گرفتند به کشور وارد شده است. رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: در اربعین ۱۴۰۰ تعداد مسافران هوایی اربعین ۱۰۰ هزار نفر بود و سال گذشته ۴۵۰ هزار نفر.وی گفت: درخواست‌های زیاد خارجی برای ایجاد فرودگاه در شمال کشور وجود داشت و امروزه فرودگاه رامسر و ساری می‌توانند پروازهای خارجی داشته باشند. ظرفیت فرودگاه رامسر به ۶۰۰ هزار مسافر افزایش پیدا کرد و محدودیت پروازی ندارد.
بهره‌برداری از ترمینال جدید فرودگاه شهدای ایلام در آستانه اربعین حسینی در ادامه مراسم ترمینال جدید فرودگاه شهدای ایلام در آستانه اربعین حسینی افتتاح شد. این ترمینال با ٦٠ درصد پیشرفت به دولت سیزدهم رسید که با همت دولت شهید رئیسی عملیاتی شد.ظرفیت پروازی مسافران استان با بهره‌برداری از این ترمینال به ٧٠٠ هزار نفر می‌رسد؛ همچنین ظرفیت فرودگاه، از ٢٤ پرواز هفتگی به ١٤٨ پرواز رسیده‌است.
بودجه راه آهن از سال ۹۷ کاهش پیدا کرده بودمیعاد صالحی مدیرعامل راه‌آهن هم در ادامه مراسم گفت: زمانی که دولت را تحویل گرفتیم فقط در حوزه لوکوموتیو ۳ هزار میلیارد تومان بدهی داشتیم.وی تاکید کرد: از ۱۵۰ لوکوموتیو زیمنس مسافری که زیر ۱۰ سال عمر داشت ۴۸ لوکوموتیو توقف دائمی داشتند و فقط ۸۲ لوکوموتیو راه می‌رفتند.وی گفت: بودجه راه آهن از سال ۹۷ کاهش پیدا کرده بود.مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: ۸۸۳ کیلومتر خط راه آهن را در این سه سال بهره‌برداری کردیم. وی تاکید کرد: دو بار رکورد مسافر جابجا شده شکسته شد.
ظرفیت بین‌المللی فرودگاه‌های شمال کشور افزایش یافتدر ادامه این مراسم فرودگاه‌های شمال کشور به فهرست فرودگاه‌های پروازهای اربعین اضافه شدند و زوارالحسین می‌توانند از این فرودگاه‎‌ها برای رفتن به عتبات عالیات استفاده کنند با اضافه شدن ترمینال به فرودگاه رامسر، ظرفیت پروازی این فرودگاه می‌تواند به ٦٠٠ هزار مسافر در سال برسد با زیرسازی و بسترسازی، حدود ٤٥٠٠ متر به پروژه رَمپ فرودگاه اضافه شد و دیگر از محدودیت پارک هواپیما خبری نیست.
بذرپاش وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه گفت: یکی از قطعات بسیار مهم ریلی که همواره مورد تاکید رئیس‌جمهور شهید بود، تکمیل زنجیره‌های کریدوری و دو خطه کردن محورهای موجود بود.وی افزود: سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور شهید،١٠٠ کیلومتر از محور ١٤٠ کیلومتری اهواز به اندیمشک دو خطه شد و امروز هم ٤٠ کیلومتر باقی‌مانده به بهره‌برداری می‌رسد.بذرپاش تصریح کرد: ارزش این پروژه بیش از ٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان است. خط نخست این پرو‌ژه در سال‌های ١٣٠٧ تا ١٣١٧ ساخته شده و امروز هم خط دوم به پایان می‌رسد.وی گفت: با تکمیل دو خط شدن این مسیر، شاهد افزایش ظرفیت باری از حدود ١٠ میلیون تن به ٢٠ میلیون تن خواهیم بود.