رکوردشکنی تاریخی ایران ۴۰۰۰ کیلومتر دورتر از المپیک پاریس

درحالی‌که المپیک پاریس در فرانسه به عرضه رکوردشکنی ورزشکاران تبدیل شده، رکورد تاریخی پیک مصرف برق ۴۰۰۰ کیلومتر دورتر از پاریس در ایران روز گذشته سه‌شنبه برای هفتمین بار شکسته شد و به مرز ۸۰ هزار مگاوات رسید.
به گزارش کنکاش فردا، «گرمای هوای ایران در ۴۰ سال گذشته ایران بی‌سابقه است». این صحبت‌های رئیس مرکز مدیریت بحران خشکسالی است.پیک مصرف برق کشور روز گذشته برای هفتمین بار رکورد تاریخی خود را جابه‌جا کرد و به ۷۹ هزار ۷۰۷ مگاوات ساعت رسید. این رقم ۱.۵ برابر گرمترین کشور اروپایی یعنی ایتالیا است.پیک مصرف بیشترین استفاده از برق در یک ساعت طی یک سال را مشخص می‌کند.
سال ۱۴۰۰ زمانیکه اوج‌بار مصرف برق کشور به ۶۳ هزار مگاوات یعنی یک سوم کمتر از مصرف در سال جاری رسیده بود، برق صنایع به طور کامل قطع شد و مشترکان خانگی قطعی‌های ۸ ساعته و چندنوبت در روز را تجربه کردند.اوج بار مصرف برق ایران در سال جاری از این شاخص در کشورهای ترکیه، دانمارک و آلمان فراتر رفته است.
مقایسه مصرف برق ایران با حجم اقتصاد نشان می‌دهد که انرژی سهمی در اقتصاد نداشته و این اوج‌بار فزاینده صرف سرمایش واحدهای مسکونی می‌شود.کارشناس صنعت علی رضایی نسبت به سطح رفاه خانواده‌های ایرانی انتقاد کرده و معتقد است که وقتی ما در گرمای ۵۰ درجه تابستان می‌خواهیم، دمای خانه را به ۱۸ درجه برسانیم، انرژی گران‌بها را بدون هیچ فایده‌ای تلف کرده‌ایم.اما یک کارشناس انرژی فریدون صانعی می‌گوید که مصرف بالای برق خانگی معلول است و علت شرایط فعلی نیست. علت نبود بازار برق در ایران و عرضه انرژی به قیمت واقعی است که زمینه هدررفت آن را فراهم می‌کند.کشورهای اروپایی برای جلوگیری از رشد پیک مصرف از ابزاری به نام بازار برق استفاده می‌کنند و به جای سیاست‌های حاکمیتی از قیمت برای تعدیل بازار انرژی بهره می‌بردند.