ضرورت شفافیت نرخ ریسک صنایع در ارائه اطلاعات به سرمایه‌گذاران‌

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در رتبه‌بندی شرکت‌ها باید نرخ ریسک صنایع در کنار نرخ بازده سنجیده شود تا با ارائه این اطلاعات به سرمایه‌گذاران، زمینه تصمیم‌گیری درست برای سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم.
به گزارش کنکاش فردا، بابک احمدی امروز در بیست و هفتمین سال رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران اظهار داشت: تجربه موفق ۲۷ ساله در رتبه‌بندی شرکت‌ها در دنیا سال‌ها اجرایی می شود و شاخصی برای نشان دادن درجه توفیق اقتصادی در سرمایه گذاری است اما به این معنا نیست که این سرمایه‌گذاری‌ها خوب است.معاون وزیر صمت اظهار داشت: در سرفصل سرمایه‌گذاری‌هایی که معمولا در ۱۰ رتبه اول قرار می گیرند عمدتا صنایعی وجود دارند که به نوعی به یک منبع رانت وصل هستند. یعنی در صنایعی رتبه های شاخص اقتصادی را می بینیم که یا به نهاده های تولید یارانه ای وصل هستند یا به یک رانت اعتباری وصل هستند. لذا نمی توان گفت که این بنگاه ها، بنگاه های واقعا موفقی هستند ولیکن به لحاظ اقتصادی در مقطع فعلی در دوره ای که رتبه بندی روی آن انجام شده به لحاظ شاخص فروش و درآمد رتبه اول را کسب کرده اند که البته این شاخص غیرقابل انکار است و به صورت شفاف هم می توان به نتیجه رتبه بندی رسید. وی بیان داشت: اما این نتیجه نمی تواند شاخصی برای ترغیب سرمایه گذاران باشد. به عنوان مثال پالایشگاهی که با تغییر قیمت خوراک
کل بیزنس آن بهم می ریزد می کند نرخ ریسک آن برای سرمایه گذاری چقدر است؟
رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشت: بنابراین نرخ ریسک صنایع نیز باید در رتبه بندی شرکت ها بررسی شود و لذا در نظر داریم در همایش امسال به صورت آزمایشی گزارشات ریسک شرکت ها را به کمک سازمان مدیریت صنعتی آماده کنیم. بر این اساس ما هیچ گاه نرخ بازده را به تنهایی یک شاخص برای تشخیص اینکه این سرمایه گذاری موفق است نمی دانیم و حداقل باید شاخص نرخ ریسک را هم در نظر بگیریم و لذا نرخ بازده در کنار ریسک علامت درستی به سرمایه گذار می دهد که در حوزه مورد نظر سرمایه گذاری کند یا سرمایه گذاری نکند.
وی‌ اظهار داشت: در بیست و هفتمین دوره رتبه‌بندی شرکت های برتر ایران به شرکت های دانش بنیان نیز به طور ویژه توجه کرده ایم و همچنین شرکت هایی که سهم بیشتری در صادرات دارند در رتبه بندی مورد توجه قرار دارند.معاون وزیر صمت اظهار داشت: شرکت سایز بزرگ اقتصادی به مثابه تنه درخت و سایز متوسط به مثابه شاخه ها و شرکت های کوچک به مثابه برگ ها است اما هر سه به یکدیگر نیاز دارند و حتی اگر آن برگ های کوچک نباشد حفظ بقای شرکت ها تامین نمی شود. لذا شرکت های رتبه بالاتر به مثابه تنه درخت هستند و شرکت های کوچک و شرکت های دانش بنیان برگهای سبز هستند که باید همه متصل به هم باشند لذا ما باید توجه خاصی به شرکت های رده یک که تنه اصلی اقتصاد است و تولید ایجاد ارزش افزوده می کنند داشته باشند و از آنها مراقب کنیم و به کمک آنها شرکت های متوسط و کوچک را حفظ و حیات آنها را تامین کنیم.
سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۳ برای بیست و هفتمین سال متوالی رتبه بندی شرکت های برتر ایران را انجام می دهد و ۵۰۰ شرکت بزرگ و موثر در اقتصاد کشور را طی همایشی که در بهمن ماه سال جاری برگزار می شود، معرفی می کند. مهمترین اهداف رتبه بندی شرکت های برتر ایران تولید اطلاعات در مورد بنگاه های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار، رتبه بندی شرکت ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی، استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور است.