شکاف تامین مالی در ۵۰ درصد بنگاه‌های کوچک و متوسط

به گفته مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری صنایع کوچک حدود ۵۰ درصد از بنگاه های کوچک و متوسط کشور با شکاف تامین مالی مواجه هستند.

به گزارش کنکاش فردا، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک با اشاره به آمار منتشر شده توسط بانک جهانی بیان داشت: بر اساس اعلام این بانک در کشورهای در حال توسعه، بنگاه های کوچک و متوسط در دنیا با حدود ۵ هزار میلیارد دلار شکاف تامین مالی مواجه هستند. وی افزود: منظور از شکاف تامین مالی نیاز مالی تامین نشده است. مقیسه بیان داشت: لذا بنگاه های کوچک و متوسط در دنیا صرفا ۴۵ درصد نیاز مالی آنها تامین شده است. این بنگاه ها از لحاظ تعداد ۱۳۰ میلیون بنگاه است و لذا ۶۸ درصد بنگاه های کوچک و متوسط در دنیا نیاز مالی تامین نشده دارند.

رییس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک مبنی بر اینکه چه تعداد از بنگاه های کوچک و متوسط در کشور با شکاف تامین مالی مواجه هستند اظهار داشت: در این خصوص آمار دقیقی براساس تقسیم بندی صنایع خرد و کوچک و بزرگ در نظام مالی اعتباری در دسترس نیست.

وی افزود: لذا در اینجا به آمار بانک جهانی اشاره شد و اگر بخواهیم از همین آمار پیروی کنیم و از مقیاس بانک جهانی استفاده کنیم باید بگویم که بالغ بر ۵۰ درصد از بنگاه های کوچک و متوسط با شکاف تامین مالی مواجه هستند. وی افزود: البته برای بدست آوردن این امار یکی _ دو طرح پژوهشی صورت گرفته اما نتایج قابل اتکایی برای اعلام رسمی نداشته است.

وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که صندوق ضمانت سرمایه گذاری به صندوق حمایت تبدیل می شود علاوه بر بخش های مربوط به ضمانت ورود معنادارتری به حوزه تامین مالی نیز پیدا می کنند. این تامین مالی شیوهای مختلفی دارد مه به شکل تامین مالی از قبیل اعطای تسهیلات و صدور ضمانت نامه می توانند ورود پیدا کنند.مقیسه اظهار داشت: ذیل ماده مذکور که صندوق ضمانت به صندوق حمایت تبدیل شده یک منبع نیز برای افزایش منابع صندوق در نظر گرفته شده و از محل عواید اقدامات ماده ۳۷ رفع موانع تولید قرار است بخشی از عواید به صندوق اختصاص یابد در واقع این ماده در رابطه با صادرات مواد خام است. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک بیان داشت: در گذشته ضمانت نامه هایی که صادر می شد صرفا اجازه داشتیم که ۷۰ درصد اصل سود را برای بانک و موسسات اعتباری که تسهیلات را اعطا می کرد ضمانت نامه صادر کنیم، این در حالی است که براساس عرف، نظام بانکی و مالی اعتباری بطور امیانگین ۱۲۰ درصد وثیقه دریافت می کند لذا اکنون ما ضمانت تسهیلات را به ۱۰۰ درصد اصل سود افزایش داده ایم. مقیسه بیان داشت: در شروع فعالیت صندوق در سال ۸۳ ضمانت نامه تسهیلات یک میلیارد تومانی بود اما به مرور بر اساس شرایط و با توجه به واقعیت های اقتصادی و افزایش نرخ ارز این رقم را متناسب یا نیاز بنگاه ها افزایش دادیم و در سال ۱۳۹۴ ضمانت نامه ها را به سه میلیارد تومان افزایش دادیم و در سال جاری هم به ۱۰ میلیارد تومان رقم ضمانت نامه تسهیلات بانکی را افزایش دادیم.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک بیان داشت: در کنار ضمانت نامه اعتباری مبلغ ضمانت نامه پیمانکاری نیزاز ۱۰ میلیارد تومان به ۲۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مقیسه بیان داشت: در صندوق ما در سنوات گذشته مدل های مختلف از ضمانت نامه را در دستور کار داشتیم سنتی ترین ضمانت نامه که در این صندوق صادر شده است ضمانت نامه اعتباری است که این ضمانت نامه های اعتباری دارای هدف تامین مالی است و در واقع جایگزینی برای وثیقه است. در کنار آن اقدام به صدور ضمانت نامه پیمانکاری کرده ایم که ضمانت نامه برای اجرای قراردادها مورد استفاده قرار می گیرد. ما برای صدور این ضمانت علاوه بر اینکه سپرده نقدی را حذف کردیم ۵۰ درصد تخفیف کارمزد نیز برای صدور این ضمانت نامه در نظر گرفتیم. ریسک این ضمانت نامه بسیار پایین است. وی افزود: بالغ بر ۲۵ درصد از ضمانت های صادر شده توسط صندوق مربوط به ضمانت نامه های پیمانکاری است. مقیسه با بیان اینکه همزمان با اتفاقاتی که در چهار سال گذشته در اقتصاد کلان رخ داده و بویژه اتفاقاتی که در بخش بازار پول داشته ایم همه فعالین اقتصادی و سیاستگذاران به این جمع بندی رسیده اند که تامین مالی در ایران بانک محور است و این در حایل است ک بانک ها از ظرفیت گذشته برخوردار نیستند لذا این باعث شد هم قانونگذار و هم فعالین اقتصادی و دستگاه های مطالعاتی در مورد اینکه در دنیا در خصوص تامین مالی چه می کنند انجام دهند؟ بنابراین در خصوص تامین مالی قانونگذار قوانین خاص خود را گذاشت و ما نیز ابزارهای متناسب با آن قانون را ایجاد کردیم و در نهایت در دو – سه سال گذشته به روش های نوین تامین مالی فکر می کنیم.

وی افزود: بر این اساس در سال گذشته دو محصول ما به این نتیجه رسید و در واقع ما ضمانت اعتباری برای تامین مالی جمعی طراحی و اجرا کردیم و در دو_سه ماه گذشته تعداد قابل توجهی از این ضمانت نامه ها صادر شده است و به پشتوانه آن بنگاه ها نیز توانستند تامین مالی خرد از محل منابع مردمی داشته باشند در کنار این موضوع نیز بحث تامین مالی در زنجیره نیز در دستور کار قرار گرفت و در پایان سال گذشته برای یک زنجیره دو فقره ضمانت نامه را مصوب کردیم. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد سه برابری در مبلغ ضمانت ها داشته ایم. تا ۲۳ مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳۰ درصدی در مبلغ ضمانت ها داشته ایم.

وی بیان داشت: برای شرکت های دانش بنیان نیز امتیازات و مسیرهای ویژه ای را تعریف کرده ایم و در این بخش مدل اعتبار بخش خاص و خط ویژه ای برای اعتبار سنجی شرکت ها در نظر گرفتیم و لذا در خصوص صدور ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده ایم.

وی بیان داشت: سرمایه صندوق حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است اما مبالغ و اسنادی را دریافت کرده‌ایم که هنوز وارد مرحله ثبت نشده اما با جمع آنها می‌توان گفت که سرمایه صندوق نزدیک ۶۰۰ میلیارد تومان است. مقیسه در رابطه با خواسته از دولت چهاردهم بیان داشت: از آنجا که تامین مالی صنایع سخت است لذا خواسته‌ها و انتظار ما ا زدولت جدید آن است که شرایط فراهم شود تا وزارتخانه نقش‌آفرینی جدی‌ترین در این زمینه داشته باشد و مطالبه‌گر باشد تا ما بتوانیم با کمک نظام بانکی از صنایع خرد و کوچک حمایت بیشتری انجام دهیم. وی اظهار داشت: بالغ بر ۱۰۰ هزار بنگاه تولید کوچک که دارای پروانه بهره‌برداری هستند و همچنین ۶۰۰ هزار تولید کننده که از اصناف پروانه کسب دارند در حوزه تولید در صنایع خرد و کوچک فعالیت می‌کنند.