دوره اوج مصرف را پشت سر گذاشتیم، ۷۳۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار می شود

مدیرعامل توانیر گفت: با کاهش دمای هوا دوره اوج مصرف برق را پشت سر گذاشته‌ایم اما این به معنای پایان ناترازی برق نیست، چراکه همچنان با مشکل ناترازی روبرو هستیم و لازم است مشترکان به ویژه مشترکان پرمصرف و بالای ۲.۵ و ۴ برابر الگو به موضوع مصرف بهینه توجه داشته باشند.

به گزارش کنکاش فردا، مصطفی رجبی مشهدی با اشاره به وضعیت تامین برق در کشور، اظهار کرد: درحال حاضر میزان مصرف برق نسبت به زمان پیک کاهش یافته اما موضوع ناترازی برق کماکان پا برجا است.

وی اظهار کرد: درحال حاضر نیروگاه‌ها وارد دوره تعمیرات شده‌اند و به همین منظور تعمیرات نیروگاهی برخی از واحدها از مدار خارج شده اند که همین مساله موجب شده تا ظرفیت تولید برق کشور کاهش یابد.

مدیرعامل توانیر درخصوص برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای تعمیرات نیروگاهی، گفت: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شده تا خردادماه سال آینده ۱۰۹ هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در نیروگاه‌های حرارتی صورت بگیرد که این موضوع رکورد جدیدی در زمینه تعمیرات نیروگاه‌ها است.

رجبی‌مشهدی با تاکید بر اینکه برنامه‌های افزایش تولید برق و آمادگی برای تابستان سال آینده استارت خورده است، گفت: همچنان باید سیاست‌های مدیریت مصرف را دنبال کنیم، توسعه پنل‌های خورشیدی و برخورد با مشترکان پرمصرف در دستور کار قرار دارد در حوزه تجدیدپذیرها در فاز اولیه حدود ۱۰ هزار مگاوات پیش‌بینی و قرارداد این نیروگاه‌ها منعقد شده و فقط تامین مالی آنها از طریق صندوق توسعه ملی در دست پیگیری است.

وی با تاکید بر اینکه در بخش ارتقا توان نیروگاه‌ها نیز برنامه‌ها کلید خورده است، گفت: احداث حدود ۷۳۰۰ مگاوات نیروگاه بخار برای تکمیل نیروگاه‌های گازی و تبدیل آن‌ها به نیروگاه‌های سیکل ترکیبی در دست اقدام است. در حوزه هوشمندسازی نیز پیش‌بینی شده تا حدود ۹ میلیون کنتور هوشمند با اولویت پرمصرف‌ها در دستور کار قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل توانیر خرید کنتورهای هوشمند از طریق سامانه‌های ساتب و برق من برای هر یک از مشترکان امکان‌پذیر است و مشترک پول را به طور مستقیم به کنتورساز پرداخت می‌کند.