ایران در بین ۱۲ کشور با بازدهی بالای نیروگاهی

بررسی وضعیت بازدهی (راندمان) نیروگاهی حاکی است کشورمان از این نظر در بین ۱۲ کشور با بازدهی بالا قرار دارد.

به گزارش کنکاش فردا، بازدهی (راندمان) بالای نیروگاهی یکی از شاخص های مهم در مدیریت مصرف سوخت و افزایش تولید برق محسوب می شود. به اعتقاد کارشناسان، هر میزان بازدهی نیروگاه بالاتر باشد ضمن آنکه از مصرف سوخت کاسته می شود، میزان برقی هم که تولید می شود بیشتر است.

با وجود آنکه برخی نیروگاه ها هنوز با بازدهی مناسب فاصله دارند، اما آنگونه که وزارت نیرو اعلام کرده، راندمان نیروگاه‌های حرارتی ایران در سال‌های گذشته به واسطه اقدام های توسعه‌ای و استفاده از فناوری‌های روز جهان به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و از ۳۹.۳ درصدی در سال گذشته به ۳۹.۵۶ درصد در سال جاری رسیده است و بر این اساس ایران جزو ۱۲ کشور با راندمان بالای نیروگاه‌های حرارتی قرار دارد.

۸۲ درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور به نیروگاه‌های حرارتی اختصاص دارد و بیش از ۹۴ درصد برق مصرفی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین می‌شود که این مهم توسط ۱۴۶ نیروگاه و در قالب ۶۲۹ واحد نیروگاهی انجام می‌شود.

سال‌های گذشته اقدام های گسترده‌ای برای افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌های گازی، رفع محدودیت تولید از نیروگاه‌های بخاری و احداث واحدهای نیروگاهی جدید کلاس اف با راندمان بالای ۵۸ درصد انجام شد که در سایه این اقدام‌ها متوسط راندمان نیروگاهی کشور به بیش از ۳۹.۵ درصد رسید.

طبق آخرین بررسی‌ها، ایران به لحاظ راندمان نیروگاه‌های حرارتی در بین ۱۹۷ کشور جهان در رتبه دوازدهم قرار دارد و از این حیث نسبت به بسیاری از کشورهای جهان، حتی کشورهای توسعه یافته که به طور متوسط ۳۵ درصد مصرف برق خود را از طریق نیروگاه‌های زغال سنگ سوز با راندمان بسیار پایین تولید می‌کنند، بالاتر است.

در همین زمینه، «خلیل بهبهانی» مدیرعامل بخش برق گروه صنعتی مپنا به هدف گذاری برای تبدیل نیروگاه های بخاری و سیکل ساده به سیکل ترکیبی که راندمان بالاتری دارند اشاره کرد و گفت: طرحی را آماده داریم که بر اساس آن، بخشی از نیروگاه‌هایی که متعلق به مپنا است را در یک بسته و بخشی از نیروگاه‌های غیردولتی را در بسته دوم آماده کردیم که برای تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی در مجموع به ظرفیت چهار هزار مگاوات به‌عنوان هدف‌گذاری آینده پیشنهاد دهیم.

وی ادامه داد: این مدل نیاز به سوخت اضافه ندارد و می تواند ارزش افزوده بیشتری هم داشته باشد. با این وجود هنوز تلاش برای افزایش راندمان نیروگاهی ادامه دارد.