۱۷۰ هکتار طرح جنگل کاری مشارکتی اقتصادی در خراسان شمالی اجرا می‌شود

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: تا پایان سال ۱۷۰ هکتار طرح جنگل کاری مشارکتی اقتصادی در استان اجرا می شود که بیشتر آن در شهرستان مانه و سملقان است.

به گزارش کنکاش فردا، مهدی قدیمی اظهارداشت: این طرح هاجنگل کاری اقتصادی  در روستای کاستان و تخت ایران شهرستان مانه و سملقان و شارلق- چشمه خان شهرستان گرمه با گونه های اقتصادی بادام و گل محمدی اجرایی می شود.

وی با بیان این که امسال غالب پروژه های جنگل کاری، به صورت مشارکتی و توسط گروههای مردم نهاد و بهره برداران مناطق اجرایی انجام شده و با در حال اجراست افزود: اکنون نیز از جمله پروژه های جنگل کاری اقتصادی که توسط افراد بومی و شرکتهای تعاونی بهره برداران اجرا شده می توان به حدود ۱۰ هکتار پروژه در در منطقه شارلق شهرستان گرمه اشاره کرد که اجرا شده است.

وی با اشاره به سیاست های اجرای برنامه های مشارکتی کاشت نهال و بذر، در سال جاری افزود:  با تشکیل دبیرخانه پویش مردمی نهالکاری و بذرکاری با مشارکت گروه های جهادی، عمده برنامه های احیایی و اصلاحی در سطح جنگل های استان، با مشارکت و همراهی گروه های مردم نهاد، هیات های کوهنوردی استان، همکاران منابع طبیعی، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش اجرا شده و یا در دست اقدام است.

قدیمی افزود: هم اکنون  در ۲ نقطه از جنگل های ناحیه رویشی هیرکانی در عرصه های جنگلی منطقه چخماقلو شهرستان مانه و سملقان در سطحی در حدود ۸ هکتار با مشارکت مردم و با گونه های جنگلی بومی منطقه بذرکاری شده است و مشابه این برنامه ها  براساس دستور کار در سایر شهرستانها نیز اجرا می شود.

تخریب جنگلها به صفر رسیده

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری افزود: تخریب جنگل به معنی شخم و شیار و از بین بردن عرصه های جنگلی  در خراسان شمالی مطلقا وجود ندارد و به صفر رسیده است.

وی گفت: با توجه به اینکه بهره برداری از سطح جنگلهای استان هم کاملا ممنوع است،  قطع درختان جنگلی در عرصه های ملی نیز ممنوع و مطابق قانون جرم محسوب می شود و بر همین اساس با توجه به حفاظت مستمر از جنگل ها و مراتع، قطع درخت در اراضی جنگلی وجود ندارد و یا به ندرت اتفاق می افتد.

وی با اشاره به اقدامات آموزشی و ترویجی برای بهره برداران و گردشگران اظهار داشت: این آموزش ها می تواند در امر پیشگیری از تخریب و قطع درختان جنگلی موثر باشد و در البته در کنار این موضوع، ایجاد بستر مناسب و تقویت نیروهای حفاظتی منابع طبیعی نیز بیشترین تاثیر را در خصوص جلوگیری از هرگونه تخریب منابع طبیعی و قطع احتمالی درختان جنگلی دارد.

قدیمی خاطرنشان کرد: در این استان  در جهت  مدیریت اراضی جنگلی  و در جنگلهای ناحیه رویشی ایران تورانی و هیرکانی تا کنون در سطحی در حدود یکصد هزار هکتار طرح های مدیریت منابع جنگلی و جنگلداری چندمنظوره تهیه و در این مناطق  قرق اعلام شده است.

وی در رابطه با اعتبارت امسال نیز گفت: در حوزه جنگل های هیرکانی استان، در سال ۱۴۰۰ در حدود۴۵میلیارد ریال اعتبار مصوب ابلاغ شده که تاکنون در حدود ۵۰ درصد تخصیص داشته است و این اعتبارات در اجرای  پروژه های توسعه جنگل و احیا و غنی سازی جنگل با نهال، آبیاری و مراقبت از جنگلکاری سنواتی و تولید نهال هزینه خواهد شد.

وی افزود: در مجموع برای اجرای طرحهای ملی بخش جنگل، حدود ۱۲ میلیارد ریال اعتبار که در حدود ۵۰ درصد تخصیص داشته اختصاص یافته است و اعتبار مصوب طرح استانی جنگل کاری و توسعه جنگل نیز در مجموع ۱۵میلیارد و ۷۳۰ میلیون ریال است که تاکنون تخصیصی ابلاغ نشده است.

گستره حوزه منابع طبیعی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۳ هزار و ۳۶ هکتار است که از این میزان یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مرتع، بیش از ۱۸۳ هزار هکتار بیابان و ۴۳۴ هزار و ۵۵۰ هکتار هم جنگل است.

۲۵ هزار هکتار از جنگل های این استان هیرکانی و بقیه ایرانی تورانی است که گونه های ارس، افرا، زالزالک و کرکو را  در خود دارد.