به گزارش کنکاش فردا، مرتضی شجاعی درباره افزایش قیمت اخیر خودرو گفت: آخرین افزایش قیمت کارخانهای خودرو به اردیبهشت سال جاری بر میگردد. در کنار افزایش نسبی قیمت به دلیل افزایش هزینه تمام شده تولید، بازنگری در فرمول قیمتگذاری ضروری است؛ البته به نظر قیمتهای جدید نیز ادامه دستورالعمل شورای رقابت است.
وی افزود: مهمترین ایراد در فرمول قبلی شورای رقابت برقرار نبودن نسبت و تناسب بین قیمتهای کارخانهای است. بدیهی است، هزینه تمام شده برای تولید انواع مدلهای سمند و پژو پارس بیشتر از محصولاتی نظیر ساینا و کوییک است ولی در قیمتهای کارخانهای این موضوع وارونه لحاظ شده است.
شجاعی ادامه داد: به نظر برای همه مردم روشن بود، در ماههای اخیر خودروسازان تمایل چندانی به عرضه خودرو به روش فروش فوق العاده با قیمتهای قبل نداشتند و همین مسأله بر التهابات بازار خودرو اثر مضاعف داشت. موضوعی که نشان میدهد، انتظار مدیریت و تأمین به موقع و مستمر بازار از سوی خودروسازان منطقی نیست و شائبه مهندسی بازار به واسطه سهم بالای ایران خودرو و سایپا در تأمین بازار بیراه نیست.
این کارشناس خودرو افزود: عدم تمایل خودروسازان برای فروش فوقالعاده در فاصله زمانی لغو افزایش قیمت خودرو توسط رئیسجمهور در ۲۰ آبانماه تا مجوز جدید افزایش قیمت، یکی از دلایل التهاب بازار در هفتههای اخیر است. با وجود تأکید مدیران عامل ۲ خودروساز بر فروش فوقالعاده در هر هفته، لغو افزایش قیمت موجب انصراف خودروسازان از سیاست عرضه مستمر شد و صرفاً به پیش فروش با قیمت روز تحویل ادامه دادند.
این کارشناس خودرو اظهار داشت: قاعدتاً، بعد از افزایش قیمت اخیر، خودروسازان دست به کار میشوند و طرحهای فروش فوق العاده متعددی برگزار خواهند کرد. بنابراین، تولید خودرو داشتهایم، اما میلی به عرضه آن وجود نداشته و همین سیاستها، بر رفاه مصرفکننده در بازار و توان خریدش اثرگذار است.
شجاعی گفت: به نظر سیاستگذار هم باید با آگاهی از اثر هرگونه تصمیمگیری در حوزه خودرو بر تحولات بازار، هوشمندانه عمل کند و در مواقع اینچنینی با جلوگیری از رفت و برگشت مصوبات افزایشی، زمینه را برای سودجویی واسطهها از اخبار منفی حوزه خودرو به حداقل برساند.
وی تأکید کرد: البته کاهش هزینهها در شرکتهای خودروساز از مسیر اصلاح ساختار پیچیده شرکتها، شفافیت عملکرد مالی و کنار گذاشتن فعالیتهای غیرمرتبط با حوزه خودرو نیز میتواند زیان خودروساز را به طور چشمگیری کاهش داده و به یکی از زمینههای افزایش تولید خودرو و کاهش قیمتها تبدیل شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
قیمت بیتکوین برای سومین روز متوالی به دلیل احتمال کمتر در کاهش نرخ بهره آمریکا، کاهش یافت.
بحران ناترازی انرژی در کشور که طی سالهای اخیر منجر به زیان سنگین بخش خصوصی و کاهش بازدهی اقتصادی شده است، اکنون به یکی از اولویتهای اصلی دولت و صندوق توسعه ملی تبدیل شده، تاجایی که دولت چهاردهم در تلاش است با استفاده از منابع مالی موجود، راهکارهایی سریع و اجرایی برای رفع این بحران ارائه کند و صندوق توسعه ملی نیز برنامههای خود را برای تأمین مالی پروژههای مرتبط با انرژی اعلام کرده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران با پیش بینی رشد ۴.۷ درصدی تولید عسل در سالجاری گفت: با توجه به تنوع تولید عسل، ایران ظرفیت صادرات این محصول به ترکیه را دارد.
شاخص کل بورس تهران در معاملات امروز (یکشنبه، ۲۳ دی) با ۵۳ هزار و ۶۸۷ واحد افت در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۳۱۱ واحدی قرار گرفت.
دیدگاه بسته شده است.