اول آینده در آخر ایران

فاز اول نیروگاه بادی در منطقه دُرُح خراسان جنوبی موسوم به «آخر ایران» روز گذشته یکشنبه با شبکه برق سنکرون شد و ۱۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های ایران اضافه کرد.
به گزارش کنکاش فردا، آخرین باری که برای سرشماری آمدند گفتند، «دُرُح آخر ایران است». این صحبت‌های پیرمرد ۶۵ ساله دُرُحی حاج اسماعیل است.فاز اول نیروگاه بادی دُرُح برق خود را به شبکه ایران تزریق کرد.
جغرافیای شرق ایران به دلیل وزش بادهای ۱۲۰ روزه طبق اطلس باد دنیا، ظرفیت توسعه ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه بادی را دارد. این میزان ۱.۵ برابر ناترازی برق کشور در سال جاری است.همزمان با سنکرون نیروگاه دُرُح سهم باد از تولید برق ایران به ۳۷۶ مگاوات رسید.پس از اتصال به شبکه ۲۰ نیروی بومی نیروگاه دُرُح را اداره خواهند کرد و معاون وزیر نیرو محمود کمانی برق را حیاتی‌ترین زیرساخت توسعه دانسته و می‌گوید که «این اول آینده در آخر ایران است».هفته گذشته بود که دو نیروگاه میل‌نادر سیستان و بلوچستان و نیروگاه کهک قزوین به طور همزمان رکورد ضریب ظرفیت تولید برق جهان را شکستند.نیروگاه بادی ۱۰ مگاواتی دُرُح شامل ۴ عدد توربین ۲.۵ مگاواتی با مجموع سرمایه‌گذاری به میزان ۳۷۵ میلیارد تومان توسط بخش خصوصی از محل ماده ۶۱ اصلاح الگوی مصرف در مساحت ۵۲۰ هکتار ساخته شده است.
بازگشت سرمایه نیروگاه‌های بادی مهم‌ترین مسئله در جلب انگیزه سرمایه‌گذاران و رونق ساخت این مدل نیروگاه در ایران است.کارشناس اقتصادی علی رهامی پرداخت یارانه به خرید برق تجدیدپذیر را مسیر غلط دانسته و معتقد است که دولت نباید یارانه و رانت خاصی در اختیار نیروگاه‌داران تجدیدپذیر قرار دهند و آن‌ها باید با رقابت با سایر نیروگاه‌ها توسعه پیدا کنند.اما یک کارشناس انرژی رحیم درستکار می‌گوید که در کشوری که قیمت سوخت فسیلی از جمله گاز نزدیک صفر است، هیچ فناوری با نیروگاه فسیلی توان رقابت ندارد؛ از طرفی متوع‌سازی شبکه برق اصل مهمی است که دولت باید بهای آن را با یارانه بپردازد.حمایت غیر مستقیم دولت با توسعه بازارهای انرژی بهترین راهبرد توسعه تجدیدپذیر از منظر آژانس بین‌المللی انرژی است، این نهاد بین‌المللی حمایت غیر قیمتی و تاسیس بازارهای برق سبز را به کشورهای توسعه یافته توصیه کرده است.