مدیر روابط عمومی شرکت صنعت فولاد شادگان عنوان کرد:

روابط عمومی مدرن، بازوی قدرتمند جریان‌سازی در عصر نوآوری‌های فناورانه

مدیر روابط عمومی شرکت صنعت فولاد شادگان گفت: در عصر مدرن امروز، جایگاه روابط عمومی دیگر محدود به پایگاهی برای انتشار اخبار و اطلاعات نیست بلکه این حوزه به عنوان نهادی تعریف می‌شود که از طریق جریان‌سازی‌های سازنده و مثبت در افکار و اذهان عمومی، بستر حرکت سازمان را در مسیر اهداف و ماموریت‌های خود فراهم می‌کند. آنچه در این بین اهمیت دارد، مدرنیزاسیون روابط عمومی و همگام شدن آن با تحولات فناورانه روز و نیز میزان استفاده از ابزارهای نوین است.

مدیر روابط عمومی شرکت صنعت فولاد شادگان گفت: در عصر مدرن امروز، جایگاه روابط عمومی دیگر محدود به پایگاهی برای انتشار اخبار و اطلاعات نیست بلکه این حوزه به عنوان نهادی تعریف می‌شود که از طریق جریان‌سازی‌های سازنده و مثبت در افکار و اذهان عمومی، بستر حرکت سازمان را در مسیر اهداف و ماموریت‌های خود فراهم می‌کند. آنچه در این بین اهمیت دارد، مدرنیزاسیون روابط عمومی و همگام شدن آن با تحولات فناورانه روز و نیز میزان استفاده از ابزارهای نوین است.

آرمین مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزات‌آنلاین» در خصوص نقش روابط عمومی در توسعه سازمانی، اظهار داشت: توانمندی سازمان در توسعه منافع ذی‌نفعان و جلب نظر و رضایت مشتریان، مهم‌ترین اصل در مسیر رشد و پیشرفت آن به شمار می‌آید؛ مفاهیمی که تحقق آن‌ها تا سطوح قابل‌توجهی به ایجاد یک همگرایی و هم‌افزایی در میان فرایندها و حوزه‌های مختلف ساختار سازمانی وابسته است. در این بین، روابط عمومی به عنوان یک عنصر کلیدی تلقی می‌شود که کارکردی چندجانبه دارد. در بدیهی‌ترین تعریف، نخستین وظیفه روابط عمومی انعکاس عملکردها، دستاوردها و فعالیت‌ها به سطوح مختلف مخاطبان، از عموم مردم تا قشر متخصص و ایجاد تصویری اثرگذار و سازنده از سازمان در اذهان عمومی است؛ به شکلی که بتواند هم‌سویی مناسبی را میان فضای فکری و اجتماعی محیط بیرونی و اهداف و ماموریت‌های سازمان رقم بزند. در همین راستا، یکی از مهم‌ترین کارکردهای روابط عمومی، ایجاد یک پل ارتباطی مناسب میان سطوح مختلف مدیریتی و رهبری سازمان با نظرات و جریانات فکری عمومی و تخصصی بیرونی است تا به این ترتیب، زمینه هم‌سویی فوق‌الذکر به بهترین شکل ایجاد شود.

وی در همین راستا ادامه داد: علاوه‌براین، نقش دیگر مهم روابط عمومی، بهبود مستمر و اعتلای جایگاه سازمان در محیط کسب‌وکار و رقابت است. طبعا تقویت جایگاه برند در بازار، اقبال مشتریان را نسبت به آن افزایش خواهد داد و طی مسیر رشد و ترقی را تسهیل خواهد کرد. در این بین، روابط عمومی با تشریح و ارائه حوزه فعالیت، محصولات، خدمات، مزیت‌ها و پتانسیل‌های سازمان، نقشی کلیدی را در برندسازی و ارتقای جایگاه برند سازمان در اختیار دارد. از این رو به جرات می‌توان گفت که حوزه روابط عمومی، نه یک بخش مستقل از سایر فرایندها و ساختارها بلکه حوزه‌ای است که در بطن فرایندهای جاری سازمانی قرار می‌گیرد و نوع و کارآیی ساختار آن می‌تواند همه فعالیت‌ها را در سایر بخش‌ها تحت‌الشعاع خود قرار دهد. طبعا در چنین شرایطی هر میزان که ساختار روابط عمومی بر پایه الگوهای مدرن و مدل‌های روز شکل بگیرد و از ابزارهای کارآمدی در این مسیر استفاده شود، جایگاه برند سازمان در محیط اجتماعی و کسب‌وکار ارتقا می‌یابد و ذی‌نفعان آن می‌توانند آینده درخشان‌تری را برای توسعه منافع خود متصور شوند.

الزامی به نام مدرنیزاسیون

مدیر روابط عمومی شرکت صنعت فولاد شادگان در ادامه به اهمیت مدرن‌سازی روابط عمومی اشاره کرد و گفت: روابط عمومی، عرصه‌ای وابسته به اطلاعات است و در دوره کنونی که نوآوری‌ها و ظهور فناوری‌های جدید، سرعت گردش اطلاعات را به شکل خیره‌کننده‌ای افزایش داده‌اند و شمایل جدیدی را به قالب‌های محتوایی بخشیده‌اند، اهمیت مدرن‌سازی روابط عمومی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. در واقع در ساختار نوین و مدرن روابط عمومی، استفاده از ابزارهای جدید و حرکت به سمت برقراری متقارن و مخاطب‌محور، به جای ارتباطات یک‌سویه و سازمان در دستور کار قرار می‌گیرد تا به این ترتیب، به جای آنکه روابط عمومی صرفا تریبونی برای انتقال اطلاعات و اخبار عمومی و تخصصی در رابطه با محصولات و خدمات باشد، به بازوی قدرتمندی برای سازمان تبدیل می‌شود که جامعه هدف خود را به طرق گوناگون در انتشار، بسط و توسعه اطلاعات، محتواها و پیام‌ها مشارکت می‌دهد تا به این ترتیب، هم دامنه انعکاس محتوای مورد نظر گسترش می‌یابد و هم توان تاثیرگذاری آن در اذهان عمومی بیشتر می‌شود.

مرادی با بیان اینکه سوال اصلی اینجاست که این مدرن‌سازی چگونه اتفاق می‌افتد، افزود: در پاسخ به این سوال باید گفت که شالوده و بنیان اساسی  روابط عمومی مدرن را ابزارها و فناوری‌های هزاره سوم تشکیل می‌دهند و سیاست‌گذاری‌ها و اتخاذ رویکردها، عمدتا بر پایه امکانات و قابلیت‌هایی صورت‌ می‌گیرند که تکنولوژی‌هایی نظیر شبکه‌های اجتماعی و راه‌های ارتباطی اینترنتی هوشمند در اختیار قرار می‌دهند. در واقع، سرعت بالای پیشرفت‌های فناوری‌های ارتباطی طی چند سال گذشته موجب شده است که فرایندهای ارتباطات جمعی و انتقال اطلاعات که ارکان اساسی روابط عمومی به شمار می‌آیند، دچار دگرگونی‌های وسیعی شوند و این امر، حرکت این حوزه را در مسیر مدرنیزاسیون الزامی می‌کند. در ساختار مدرن روابط عمومی، تعاملات عموما بر این اساس ساختار می‌یابند که مخاطب به واسطه شبکه‌های اجتماعی به حجم زیادی از اطلاعات، اخبار و علوم دسترسی آنی دارد و به همین سبب انتقال مفاهیم باید به شکلی سریع، هدفمند، گسترده و دوطرفه صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه در نگاهی کلی‌تر، تمایزات اصلی شکل مدرن روابط عمومی با ساختار سنتی آن را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد، گفت: یکی از این موارد، موضوع طبقه‌بندی جوامع هدف و طبقه‌بندی نوع اطلاعات و نحوه انتشار برای آن‌هاست. در سیاق سنتی، حجم گسترده‌ای از محتواها، تبلیغات و اطلاعات بدون در نظر گرفتن جامعه هدف خاصی از طریق ابزارهای عمومی انتشار می‌یافت؛ موضوعی که موجب می‌شد تا سهم پایینی از اطلاعات متناسب با نیازهای گروه‌های مختلف مخاطبان در اختیار آن‌ها قرار بگیرد و نیز امکان ارزیابی میزان بازخوردها و نتایج ممکن نباشد. این در حالی است که در سبک مدرن روابط عمومی، گوناگونی و کارآیی ابزارهای نوین، امکان گزینش مخاطب و تمرکز بر روی گروه‌های خاص مخاطبان را با هدف انتشار هدفمند اطلاعات و اخبار ممکن می‌سازد. تغییر لحن تعاملات، بسته به نوع و ساختار آن‌ها نیز امکانی است که تحت تاثیر ظهور ابزارهای جدید ایجاد شده و روابط عمومی را قادر می‌سازد تا متناسب با مخاطبان خود، فضای همکاری، هم‌دلی و مشارکت بیشتری را فراهم آورند. علاوه‌براین، مدرنیزاسیون روابط عمومی و استفاده از ابزارهای یاد شده، توانمندی‌های حوزه روابط عمومی را برای توسعه روابط خود به شکلی پویا و فعال و نیز پاسخ‌گویی سریع و اثربخش به تحولات و اخبار ارتقا می‌دهد و امکان دریافت آنی بازخوردها و نظرات مخاطبان را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی، استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در زمینه ارزیابی بازخوردها، میزان بازدیدها و اثرگذاری اخبار و اطلاعات می‌تواند چراغ راه مناسبی برای پیشبرد اهداف و اقدامات روابط عمومی باشد.

ابزاری برای جریان‌سازی

به گفته مدیر روابط عمومی شرکت صنعت فولاد شادگان، در عصر امروز، جایگاه روابط عمومی از یک پایگاه سنتی اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار، به یک بازوی توانمند برای تقویت پیوندهای اجتماعی سازمان با ذی‌نفعان خود تبدیل شده است که صدای درون سازمان را به جامعه و رخدادها و جریان‌های فکری را به درون سازمان منعکس می‌کند؛ موضوعی که نخستین الزام و پیش‌نیاز آن جریان‌ یافتن اطلاعات است. برای تحقق این هدف، روابط عمومی باید به عنوان محور گردآوری، تولید و پردازش اطلاعات و نیز جریان دادن به آن در سازمان خود و جامعه قرار بگیرد و به این ترتیب، به هدف غایی خود یعنی «جریان‌سازی» دست یابد. جریان‌سازی در مفهوم عام خود، فرایندی است که طی آن روابط عمومی ابتکار عمل ارتباط با افکار عمومی را در دست می‌گیرد تا اطلاعات و محتواهای مورد نیاز مخاطبان به شکلی گسترده و هدفمند در اختیار مخاطبان قرار گیرد تا به این ترتیب، اهداف خود را مبنی بر هم‌سوسازی جریان‌های فکری اجتماعی با ماموریت‌های سازمانی و نیز جلوگیری از انتشار اخبار و یا تحلیل‌های جهت‌دار یا مغرضانه محقق سازد.

مرادی با بیان اینکه در واقع هدف اصلی فرایندهای جریان‌سازی، هم‌دل کردن مخاطبان با اهداف سازمانی و مشارکت دادن آن‌ها در تحولات و روند پیشبرد اهداف است، خاطرنشان کرد: البته در این بین باید توجه داشت که بخش صنعت و به طور خاص، صنایع معدنی و فلزی که دامنه گسترده فعالیت‌های آن‌ها، با طیف وسیع و گوناگونی از مشاغل، کسب‌وکارها و گروه‌های اجتماعی سروکار دارد، بیش از هر عرصه دیگری با تهدیدات ناشی از جریانات مخرب خبری و فکری مواجه می‌شود و در همین راستا، اهمیت موضوع جریان‌سازی به عنوان پیش‌نیاز  تحکیم بنیان سازمان‌ها در برابر ریسک‌ها و تعارضات مشخص می‌شود. در واقع حوزه روابط عمومی در این میان وظیفه دارد تا نقاط قوت و قابل بهبود تعاملات خود را با مخاطبان و ذی‌نفعان شناسایی کند و مطابق با ماموریت‌ها و اهداف سازمانی، جریانات محتوایی و رسانه‌ای پیرامون دستاوردها و عملکرد بنگاه‌ها به شکلی جاری سازد که نه تنها شرایط اجتماعی مناسبی برای حرکت بنگاه در مسیر پیش‌بینی شده خود فراهم شود بلکه سپر حفاظتی مناسبی نیز در مقابل تعارضات رسانه‌ای و انتشار اخبار و تحلیل‌های مغرضانه از سوی خود مخاطبان و محیط اجتماعی پدید آید.

وی در پایان یادآور شد: به بیان دیگر و در یک جمع‌بندی کوتاه، می‌توان این‌گونه بیان کرد که در شرایط فعلی، مجموعه عواملی مانند گسترش دامنه ریسک‌ها و نیز تحولات تکنولوژیکی در حوزه فناوری‌های اطلاعات و فناوری ارتباطات، روابط عمومی‌ها را در وضعیت جدیدی قرار داده و مسئولیت خطیری را به آن‌ها واگذاشته است تا نقش سنتی خود را به عنوان تریبون و پایگاه انتشار اخبار و رخدادها، به یک بازیگر و پل ارتباطی میان سطوح مختلف مدیریت و رهبری سازمان و جوامع عمومی و تخصصی بیرونی ارتقا ببخشند؛ با ایجاد جریان‌های سازنده و مثبت خبری، محیط فعالیت سازمان را در مقابل هجمه‌های ناصحیح و جهت‌دار بیمه‌ کنند و در نهایت مسیر همواری را برای حرکت جوامع در مسیر رشد و اعتلای روزافزون پدید آورند.