به گزارش کنکاش فردا، علی جدی در گفتوگو در مورد تصویب واردات ۵۰ هزار دستگاه خودرو اظهار کرد: ما طرحی در کمیسیون برای واردات خودرو از محل صادرات خودرو و قطعات و صنایع نیرومحرکه داشتیم که به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شد. کمیسیون تلفیق نیز به طور جداگانه واردات ۵۰ هزار خودرو را تصویب و از این محل برای دولت هم درآمد پیشبینی کرده است. من فکر میکنم که واردات ۵۰ هزار خودرو در صحن هم تصویب شود.
وی افزود: اینطور نیست کسانی که پیگیر واردات خودرو هستند به دنبال این باشند که صنعت خودروی ما آسیب ببیند بلکه میزان و نوع خودروهای تولیدی ما در داخل کفایت نیاز مردم را در کشور نمیکند. نیاز سالیانه در کشور ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است در حالی که تولید داخلی در بهترین حالت به یک میلیون دستگاه نمیرسد. یعنی سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو کسری داریم، این به غیر از خودروهای فرسوده است که تعداد آنها به ۵ میلیون دستگاه میرسد و باید بازسازی شوند.
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: هدف از واردات این ۵۰ هزار خودرو جبران کسری بازار، تعادل عرضه و تقاضا، شکستن قیمتها و… است. قیمت خودروهای خارجی از میزان واقعی خود فاصله گرفته و به بیش از ۵ برابر قیمت واقعی خرید و فروش میشود. هدف تعدیل این وضعیت است. علاوه بر این با واردات خودرو برای دولت هم درآمد ایجاد میشود.
وی در پاسخ به این سوال که واردات ۵۰ هزار خودرو چه کمکی به کسری ۵۰۰ هزار دستگاهی میکند، گفت: واردات ۵۰ هزار خودرو دست کم میتواند فضای روانی ایجاد شده در جامعه را بشکند. با وضعیت حرص و ولعی که در تقاضای خودرو ایجاد شده و تا حدی سواستفاده هم میشود، فضا تا حدی میشکند و باعث میشود خودروسازان هم به خود بیایند و در مورد کمیت و کیفیت اقداماتی انجام دهند و تا حدی رقابت هم شکل بگیرد. در مجموع با همین ۵۰ هزار خودرو اتفاقات خوبی در بازار خودرو خواهد افتاد و برخی از قیمتهای کاذبی که در این بازار وجود دارد خواهد شکست.
وی در مورد جزئیات این مصوبه توضیح داد: وقتی واردات در بودجه تصویب میشود، شیوه اجرا و تصویب آییننامه به دولت و وزارت صمت سپرده میشود که جزئیات آن مشخص نمیشود. در طرح واردات خودرو که کمیسیون صنایع و معادن پیش میبرد جزئیات مشخص شده بود ولی در قانون بودجه، آییننامه اجرایی به وزارت صمت سپرده میشود.
جدی تصریح کرد: خودروهای موجود در سالهای مختلف یعنی پیش از سال ۹۷ وارد شدهاند، تجربیات گذشته میگوید که معمولا خودروهای وارداتی بین ۱۵ تا ۲۵ هزار دلار قیمت میانگین داشتهاند. محاسبات هم بر اساس همین تجربیات انجام میشود.
وی همچنین خاطرنشان ساخت: به نسبت مصرف ۱.۵ میلیونی خودرو، واردات ۵۰ هزار خودرو چندان به تولید داخلی آسیب نمیرساند ولی نارضایتی که در کشور به وجود آمده و فضای روانی که به غلط ایجاد شده را خواهد شکست. قیمت نجومی برخی از خودروها هم کاهش مییابد. به نفع خودروسازیها هم است که به نوعی در فضای رقابتی خود را بهبود ببخشند. امیدواریم که که این مصوبه در صحن مجلس و شورای نگهبان هم به تصویب برسد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان از هدفگذاری برای تجارت پنج میلیارد دلاری دو کشور خبر داد و گفت که علت عمده کمتر بودن تجارت ایران با عمان نسبت به امارات، علاوه بر موانع تحریم این است که هنوز خط کشتیرانی منظم بین ایران و عمان نداریم که علارغم مذاکرات صورت گرفته، به دلیل کمبود منابع مالی محقق نشده است.
رئیس انجمن تلفن همراه ایران، ضمن بیان اینکه ممنوعیت واردات آیفونها طی دو سال گذشته، نهتنها اهداف این طرح همچون مدیریت منابع ارزی کشور را محقق نکرده، بلکه حدود ۹۰۰ میلیون دلار ارز به صورت غیر رسمی از کشور خارح شده، بر ادامه پیگیری این موضوع (رفع این ممنوعیت) از وزارت ارتباطات تاکید و پیشبینی کرد که پس از رونمایی و معرفی آیفون ۱۶، چنانچه مشکل ریجستریها حل نشود، تا پایان سال میزان ارزبری غیررسمی از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هم تجاوز خواهد کرد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از تامین نهاده های دام و طیور برای پنج ماه آینده خبرداد و گفت: مرغ مورد نیاز کشور همچنان تامین است.
جشن سالانه شرکت مدیران خودرو. به منظور تقدیر و تجلیل از شرکای این شرکت اعم از مشتریان وفادار و نمایندگان فروش امروز (۲۵ اسفند) برگزار می شود.
دیدگاه بسته شده است.