به گزارش کنکاش فردا، سیدمحمد حسینی در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی دچار پیچ و خم شده است، اظهار داشت: هیچ پیچ و خمی در روند تشکیل وزارت بازرگانی وجود ندارد دولت لایحه داده و مجلس هم با دوفوریت آن موافقت و کلیات آن را تصویب کرده ست. کمیسیون اجتماعی جزئیات و وظایف و اختیارات وزارت بازرگانی را تعیین کرده و در سامانه بارگزاری کرده و در نوبت طرح در صحن و نهایی شدن هست.
معاون رئیس جمهور افزود: دولت کارگروهی برای شکلگیری وزارت بازرگانی با حضور رئیس سازمان اداری استخدامی، وزرای صمت، جهاد کشاورزی، اقتصاد و دارایی، معاونت حقوقی مجلس و معاون امور مجلس تشکیل داده که پس از تایید وزارت بازرگانی توسط شورای نگهبان اقدامات عملی آغاز گردد؛ لذا از نظر دولت این مسئله قطعی است.
حسینی در خصوص مخالفت ها با تشکیل وزارت بازرگانی به ویژه ادعای مخالفت وزیر صمت، خاطرنشان کرد: در دولت و مجلس عده ای با این موضوع نقد داشتند و دلایلی که مخالفان مطرح میکردند عمدتا به خاطر حفظ زنجیره یکپارچه تولید و توزیع است و طبیعی است که در دولت تک تک وزرا نظرات کارشناسی خود را مطرح میکنند، اما پس از بحث و تبادل نظر و رای گیری همه اعضا از تصمیم حمایت می کنند.
معاون رئیس جمهور گفت: تجربه ۱۲ سالی که از تشکیل وزارت صمت می گذرد ثابت کرده که در عمل ادغام سه وزارت با اشکال و ایراداتی مواجه شده از جمله بار مسئولیت وزارت صمت بسیار سنگین شده است و هر فرد با هر توان مدیریتی که در راس آن قرار گرفته در مدیریت این مجموعه بزرگ با چالش و مشکل روبرو شده است.
معاون رئیس جمهور در امور مجلس افزود: دامنه مسئولیت ها و ماموریت های وزارت صمت بسیار گسترده است، ضمن اینکه در شرایطی که در جنگ اقتصادی ، تهدید و تحریم ظالمانه دشمنان ملت ایران قرار داریم، ضرورت دارد بخش بازرگانی مدیریت مجزایی داشته باشد.
حسینی گفت: در لایحه وزارت بازرگانی بر تولید داخلی و خودکفایی تاکید شده است و با توجه به ظرفیت هایی که وجود دارد این وزارتخانه می تواند به صادرات محصولات کمک شایان توجهی کند.
معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: لایحه تشکیل وزارت بازرگانی یک ماده واحده و ۱۲ تبصره دارد که در تبصره اول وظایف و ماموریت های این وزارتخانه در حوزه تنظیم بازار، نظارت بر قیمت ها، و عرضه و تقاضا تعیین شده است و با توجه به نگرانی که عده ای در زمینه تمرکز احتمالی این وزارتخانه به واردات دارند، در دولت کاملا مراقبت می شود که به تولید داخلی لطمه وارد نشود.
حسینی افزود: در تبصره ۲ لایحه، سازمان ها و شرکت هایی که باید از مجموعه جهاد کشاورزی و صمت منفک شده و تحت مدیریت وزارت بازرگانی قرار بگیرند مشخص شده است و در لایحه تاکید شده که ساختار وزارت بازرگانی بدون هرگونه توسعه تشکیلاتی باشد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به نظرات برخی نمایندگان در خصوص مسکوت گذاشته شدن لایحه وزارت بازرگانی گفت: از آنجایی که تشکیل وزارت بازرگانی در قالب لایحه از طرف دولت بوده است، چنین پیشنهادی موافقت دولت را می طلبد که دولت هم موافقتی با این موضوع ندارد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مدیر عامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی گفت: سالانه حدود ۱۵ میلیارد دلار صادرات محصولات پتروشیمی داریم، از این رقم بابت کالا و تجهیزاتی که وارد میکنیم، دو میلیارد دلار ارز از کشور خارج میشود که از این میزان ۷۰۰ میلیون دلار مربوط به هلدینگ خلیج فارس است.
مدیرعامل مجتمع فولاد میانه گفت: ورود به حلقههای نهایی با تولید محصولات ارزشافزا، یکی از استراتژیهای سازنده برای رشد درآمدهای عملیاتی و نقشآفرینی پررنگتر در زنجیره فولاد است؛ موضوعی که مجتمع فولاد میانه به آن توجه ویژهای داشته و در مسیر توسعه خود پروژههای احداث واحد فولادسازی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن فولاد و نورد مقاطع فولاد کیفی (SBQ) با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن را در دستور کار قرار داده است.
مدیر امور فنی و فرآوری معادن شرکت آلومینای ایران گفت: روند تحولات و پیشرفتهای صنایع و نوسانات بازارها در دنیای امروز، سرعت غیرقابل باوری به خود گرفته است و نوآوریهای فناورانه یا بروز ریسکها و یا رخدادها میتواند این روندها را در مقیاسی عظیم و گسترده تحت تاثیر خود قرار دهد. طبعا در چنین شرایطی، شناخت تحولات روز و افزایش آمادگی بنگاههای اقتصادی برای روبهرو شدن با آنها، مولفهای تعیینکننده در قدرت رقابت و بقای آنها در فضای کسبوکار کنونی جهان برشمرده میشود؛ اهمیت این موضوع در بخش معدن و صنایع معدنی ایران با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و نیز ریسکهای ناشی از تحریمها دوچندان است.
سطح بهرهوری و کارایی سیستمهای لجستیک که نقطه عطف زنجیره تامین خصوصا در بخش معدن و صنایع معدنی محسوب میشود، به صورت مستقیم به رشد اقتصادی تاثیر میگذارد. با این وجود، بهرهوری پایین شبکه حملونقل و لجستیک کشور در پایانههای تخلیه و بارگیری منجر به کاهش سرعت سیر در کل شبکه شده است.
دیدگاه بسته شده است.