به گزارش کنکاش فردا، مهدی تقدسی درباره نحوه عرضه خودرو توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه، اظهار داشت: در حال حاضر عرضه خودرو در سامانه به این صورت است که هر خودروسازی براساس میزان افزایش تولید و ظرفیت باقیمانده، میتواند در سامانه عرضه یکپارچه خودروهای داخلی، عرضه داشته باشد، بنابراین رویکرد این نیست که عرضههای گسترده در مدت زمان مشخصی داشته باشیم.
مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو اظهار داشت: براین اساس در سامانه یکپارچه زیرساختی فراهم شده تا هر خودروسازی هر وقت که ظرفیت داشته باشد اقدام به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه کند.
فرآیند تولید، عرضه و تحویل خودروسازان در سامانه یکپارچه رصد میشود
وی در پاسخ به این سوال که چرا رویکرد عرضه گسترده خودرو در سامانه یکپارچه تغییر کرده است و سامانه از سیستم عرضه گسترده خارج شده است؟ گفت: اگرچه عرضه گسترده خودرو تاکنون چند بار اجرایی شده اما هدف از تشکیل سامانه یکپارچه خودرو فقط عرضه گسترده خودرو توسط تمام خودروسازان در سامانه نبود بلکه اهداف دیگری نیز در سامانه یکپارچه دنبال میشد از جمله اینکه فرآیند تولید، عرضه و تحویل خودرو در یک سامانه رصد شود و همچنین با عرضه خودرو در این سیستم فرآیند نوبتدهی به جای فرآیند قرعهکشی اجرا شود.
وزارت صمت برنامهای برای عرضه گسترده خودرو در سامانه یکپارچه ندارد
تقدسی با بیان اینکه با ایجاد سامانه یکپارچه فرآیند تولید، عرضه و تحویل خودرو، شفاف شده است، اظهار داشت: در صف انتظار ماندن برای دریافت خودرو بهتر از قرعهکشی است زیرا در شیوه عرضه خودرو به روش قرعهکشی افرادی که برنده نمی شدند معلوم نبود چه زمانی در عرضههای بعدی و در قرعهکشیها برنده شوند و بتوانند خودرو خریداری کنند، اما در شیوه نوبتدهی مشتری از زمان خرید خودرو خود مطلع است و برای آن برنامهریزی میکند.
وی در پاسخ به این سوال که پس با این رویکرد، مردم در انتظار عرضه گسترده خودرو و یا عرضه گسترده در نوبت سوم سامانه یکپارچه نباشند؟ گفت: در حال حاضر وزارت صمت برنامهای برای عرضه گسترده خودرو در سامانه یکپارچه ندارد و از سوی وزارت صمت نیز در خصوص عرضه گسترده خودروسازان در این سامانه اطلاع رسانی به ما صورت نگرفته است.
تقدسی بیان داشت: همانطور که توضیح دادم در حال حاضر زیر ساختی در سامانه فراهم شده است که خودروسازان در هر زمانی که ظرفیت عرضه داشته باشند بتوانند در سامانه یکپارچه خودروهای داخلی به آدرس esalecar.ir عرضه داشته باشند.
سامانه یکپارچه عرضه خودرو مجری سیاستگذاری وزارت صمت است
وی با تاکید بر اینکه سامانه یکپارچه در واقع مجری سیاستهای وزارت صمت است، گفت: همه اقدامات این سامانه در خصوص عرضه خودرو توسط وزارت صمت سیاستگذاری میشود و بنابراین مدیران سامانه یکپارچه عرضه خودرو نقشی در تصمیمگیریها ندارند.
متقاضیان سامانه یکپارچه شکایتِ تغییر خودرو را به سازمان حمایت ببرند
مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو درباره گلایه متقاضایان ایرانخودرو و سایپا نظیر خریداران رانا، تارا، شاهین و ۲۰۷ بابت دریافت پیام تغییر خودرو از سوی خودروساز، گفت: در خصوص اقدامات اخیر خودروسازان که به جای خودروهای مورد تقاضا، خودروهای دیگری به مشتری پیشنهاد میشود، مشتریان باید شکایت خود را با سازمان حمایت مطرح کنند زیرا همانگونه که توضیح دادم سامانه، مجری سیاستهای وزارت صمت در حوزه عرضه خودرو است و مسئولیت دیگری برعهده ندارد.
عرضه خودرو خارج از سامانه یکپارچه غیرقانونی است
تقدسی در پاسخ به این سوال که چرا مونتاژکاران علاوه بر عرضه خودرو، خارج از سامانه نیز خودرو عرضه میکنند و این موازی کاری به چه دلیل است؟ گفت: سازمان حمایت اعلام کرده است که عرضه خودرو خارج از سامانه خلاف قانون است، همچنین براساس مصوبه شورای رقابت هرگونه عرضه برای خودروهای داخلی و وارداتی باید در سامانه یکپارچه انجام شود لذا «عرضه خودرو خارج از سامانه غیرقانونی است».
وی افزود: بنابراین اگر افراد خارج از سامانه نسبت به خرید خودرو از خودروساز اقدام کنند ریسک خرید آن بر عهده خریدار و ارگانی است که فروش را انجام می دهد، است؛ زیرا وقتی مشتری خارج از سامانه اقدام به خرید میکند در واقع براساس ظرفیتی خارجی از سامانه خرید کرده است.
مدیر سامانه یکپارچه خودرو در پاسخ به این سوال که آیا خرید خودرو از خودروسازان در بستر سامانه یکپارچه برای مشتریان امنیت ایجاد میکند، گفت: همانطور که اشاره کردم یکی از اهداف این سامانه رصد فرآیند عرضه و تحویل خودرو به مشتریان است و از آنجا که ظرفیت خودروسازان برای عرضه در سامانه ثبت می شود، بنابراین وزارت صمت از طریق سامانه یکپارچه بر این فرآیند نظارت میکند؛ در واقع سامانه یکپارچه عرضه خودرو ابزاری برای مدیریت تولید و عرضه خودرو است و عرضه خودروساز خارج از این سامانه معلوم نیست که براساس کدام ظرفیت صورت میگیرد.
تقدسی گفت: اگر ایران خودرو و سایپا افزایش تولید و ظرفیت خالی داشته باشند اقدام به عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خواهند کرد اما هنوز در این رابطه موضوعی به ما اعلام نشده است.
پیش از این نیز منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت درباره زمان عرضه بعدی ایران خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه خودرو گفته بود عرضه این خودروسازان منوط به کوتاهشدن صف نوبتدهی تحویل خودرو و تحویل به متقاضیان ثبتنامکننده است، هر ۲ خودروساز، محصولاتشان را تا پایان ۱۴۰۳ در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبتدهی کردهاند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
روز سهشنبه چهارم دی ماه 1403، مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام مجتمع فولاد غدیر نیریز در سال مالی منتهی به 31 شهریور 1403 با تصویب سود یک هزار و ۵۳۰ ریالی برای هر سهم برگزار شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، طی حکمی "بهمن حسینزاده" را به مدیرعاملی پارس خودرو منصوب کرد.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اعلام کرد: بخش معدن و صنایع معدنی در هشت ماهه امسال حدود ۸.۸ میلیارد دلار محصول صادر کرد.
نخستین کنفرانس ملی آهنسازی ایران طی روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۳ به همت شرکت فولاد کاوه جنوب کیش و مشارکت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در بندرعباس برگزار شد.
دیدگاه بسته شده است.