به گزارش کنکاش فردا، سال هاست که قصه آلودگی هوای کلانشهرها به قوت خود باقی است هر بار هم یکی مقصر این مشکل می شود. قانونی که ۶ سال از تصویب آن می گذرد(هوای پاک) اما هنوزبسیاری از دستگاه آن را اجرا نکرده اند.
با توسعه شهرنشینی و افزایش تقاضای خودرو در سفرهای درون و برون شهری باید هر چه سریعتر فکری برای رفع آلودگی ها کرد و در طراحی خودروها باید رعایت موارد زیست محیطی لحاظ شود.
در حال حاضر خودرو متهم اصلی آلودگی هوا در کلان شهرهاست. سال هاست کشورهای توسعه یافته دنیا برای حذف آلایندگی خودروها قوانینی را وضع کرده و این مشکل را برطرف کرده اند و حتی اجازه تردد خودروهای فرسوده را نمی دهند اما در ایران همچنان خودروهای فرسوده در حال جولان دادن هستند.
ورود خودروهای جدید با سطح استانداردهای زیست محیطی می تواند بخشی از آلایندگی ها را برطرف کند چرا که وسایل نقلیه در آلودگی هوای بیشترین سهم را دارند.
خروج خودروهای فرسوده به درستی انجام نشده و هر اقدامی که برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و بهبود قطعاتی که در مصرف سوخت و کنترل آلایندگی خودروها نقش دارند، می تواند در رفع این معضل نقش ایفا کند.
برخی از کارشناسان سوخت های بی کیفیت را از عوامل آلودگی هوا عنوان می کنند و خواستار پاسخگویی مسوولان در این باره شده اند.
چند روزی است که تهران در آلودگی شدید به سر می برد. مدارس غیرحضوری شده اما از میزان آلاینده ها کاسته نشده است.
در خصوص موضوع آلودگی هوا، راه کارهای رفع مشکل، تعطیلی مدارس، سیستم حمل ونقل عمومی و ….با مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران به گفتوگو نشستیم.
برای رفع آلودگی هوا باید قانون هوای پاک اجرا شود/ در سال ۱۳۷۴ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در مجلس تصویب شد
مدارس تهران چند روزی است که به دلیل آلودگی هوا غیرحضوری شدهاند و همچنین بخشی از ادارات هم دورکار شدهاند بفرمایید باید برای معضل دیرینه آلودگی هوا در تهران چه کرد؟
تنها راهکار برای رفع معضل آلودگی هوا این است که قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی اجرایی شود. آلودگی هوا از در دهههای گذشته هم مطرح بوده و اثرات آن هم عیان است. در سال ۱۳۷۴ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در مجلس تصویب شد. سپس با تغییرات اقلیمی و شیوههای زندگی شهری قانون هوای پاک در دهه ۹۰ هم مصوب شد و ۲۳ دستگاه در این قانون وظایفی را در جهت کاهش آلودگی هوا دارند.
سازمان محیط زیست برنامه و بودجه های آلودگی هوا را اعلام کند
ما به دنبال یافتن مقصر نیستیم چرا که اگر موضوعی مطرح شود همه دستگاهها میخواهند پاسخ دهند. ابتدا بهتر است سازمان حفاظت از محیط زیست برنامههای اجرایی و بودجههای پیشبینی شده برای قانون هوای پاک را ارائه کنند تا بدانیم قرار است چه اتفاقی در شهر رخ دهد. ما به عنوان نماینده مردم پیگیر هستیم و از محیط زیست میخواهیم که برنامهها و میزان بودجههای لازم برای رفع آلودگی هوا را منتشر کنند.
شما سال قبل نامهای برای رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نوشتید آیا خروجی داشت؟
در برج ۹ سال گذشته بنده در ۶ صفحه نامهای به رئیس سازمان محیط زیست نوشتم و خواستار رفع مشکلات آلودگی هوا شدیم. ما در این نامه در خصوص کیفیت سوخت مواردی را مطرح کردیم همچنین در خصوص خودروهای فرسوده، موتورسیکلت و … موارد اعلام شد.
درزمان کمبود گاز ۱۴ نیروگاه مازوت سوزی می کنند/ باد آلودگی نیروگاه شهید رجایی و منتظر قائم را به سمت تهران میآورد
اعضای شورای شهر معتقدند در اطراف استان تهران مازوتسوزی صورت میگیرد این در حالی است که مسؤولین دولتی این موضوع را رد میکنند بفرمایید که بالاخره موضوع در این زمینه چیست؟
ما خودمان که نمیگوییم مازوتسوزی صورت میگیرد بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰، ۱۴ نیروگاه در کشور در زمان ناترازی (زمانی که گاز کم میشود) مازوت میسوزانند البته شب گذشته هم در تلویزیون اعلام شد که نیروگاه شهید رجایی با بخشی از ظرفیت خود مازوتسوزی میکند.
کارشناسان هواشناسی موضوع انتقال آلاینده با باد را تایید کردند
باد آلودگی این نیروگاه را به سمت تهران میآورد حتی کارشناس هواشناسی هم این موضوع را تأیید کرد.
حذف استاندارد یور ۶ از تولید خودروهای داخلی / تردد ماشینهای فرسوده بر اساس قانون ممنوع است/از هر ۴ دستگاه موتورسیکلت تولیدی باید یک دستگاه اسقاط شود
در خصوص آلایندگی خودروهای تولید داخل بفرمایید. قرار بود که این خودروها بر اساس یورو ۶ تولید شود تا میزان آلایندگی کاسته شود کار به کجا رسید؟
در نامهای که برای رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست نوشتیم به این موضوع هم تأکید شد قرار بود خودروهای تولید داخل و وارداتی در سال ۹۷ استاندارد یورو ۶ داشته باشند اما بعداً ا علام شد که این کار امکانپذیر نیست و این موضوع حذف شد.
قوانینی که اجرا نمی شود
ما همچنین در ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو در خصوص تردد ماشینهای فرسوده هم موضوعاتی اعلام شده و تأکید شده که تردد ماشینهای فرسوده ممنوع است و در تبصره ۲ همین ماده هم اعلام شده از هر ۴ دستگاه موتورسیکلت تولیدی باید یک دستگاه اسقاط شود اما این کار به درستی انجام نشده است.
۷۶ درصد موتورسیکلتها در کشور فرسوده هستند / ۱۱ میلیون دستگاه خودور فرسوده است
چند درصد خودروها در داخل کشور فرسوده هستند؟ آیا آماری در این زمینه دارید؟
همچنین بر اساس آمار سنوات گذشته ۲۴ درصد کامیونها و ۷۶ درصد موتورسیکلتها در کشور فرسوده هستند و از مجموع ۳۵ میلیون دستگاه وسیله نقلیه پلاک شده در کشور ۱۱ میلیون دستگاه فرسوده است. تمام این موضوعات به محیط زیست اعلام شده و تأکید شده که باید برای خودروهای اسقاطی فکری کرد.
کار به خوبی انجام نشد/دردسری که بر سر راه اسقاط خودرو به وجود آمد
آیا برای اسقاط خودروها تسهیلات در نظر گرفته شده است؟
در تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده است در صورت عدم وجود گواهی اسقاط خودرو یا موتورسیکلت به اندازه کافی در سامانه اسقاط تحت مدیریت وزارت صنعت منجر به اختلال در روند تولید میشود و تولیدکنندگان خودرو و موتورسیکلت میتوانند با پرداخت یک و نیم درصد قیمت آن را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته وزارت صنعت داده و مجوز شمارهگذاری دریافت کنند و منابع حاصله هم برای دادن تسهیلات بانکی و بلاعوض به متقاضیان اسقاط خودرو داده شود که البته این امر به درستی انجام نشده است.
کمتر از ۱۰۰ هزار خودرو در سال گذشته اسقاط شد
چه تعداد خودرو در ایران اسقاط شده است؟
بر اساس آماری که داشتیم در سال گذشته تعداد خودروهای اسقاطی به ۱۰۰ هزار مورد هم نمیرسید.
ترکیبات عالی فرار ناشی از جایگاههای سوخت باعث آلایندگی میشوند
برخی معتقدند که جایگاههای عرضه سوخت هم آلایندگی تولید میکنند در این باره توضیح دهید؟
انتشار بخارات بنزین از جایگاههای عرضه سوخت یکی از عوامل آلودگی هوا است ترکیبات عالی فرار ناشی از جایگاههای سوخت باعث آلایندگی میشوند. در سالهای اخیر این آلاینده در حال افزایش بوده و باید کنترل شود.
از مجموع ۳۰ انبار سوخت در کشور کمتر از ۱۰ انبار طرح کهاب را اجرایی میکنند/۷۰ درصد تانکرهای سوخت طرح کهاب را اجرا نمی کنند
قرار بود طرح کهاب (کاهش، هدایت، انتقال بخارات بنزین)، اجرایی شود کار به کجا رسید؟
طرح کهاب تصویب شد و از سال ۸۵ آغاز شد و اولین مصوبه آن در سال ۸۷ بود که وزارت نفت موظف به اجرای طرح کهاب شد اما بر اساس آمار در سال گذشته از مجموع ۳۰ انبار سوخت در کشور کمتر از ۱۰ انبار طرح کهاب را اجرایی میکنند و از حدود ۱۲ هزار تانکر سوخت در کشور هنوز ۷۰ درصد به الزامات طرح کهاب مجهز نشدهاند.
تعداد زیادی تاکسی در کشور فرسوده است
سیستم حمل و نقل عمومی فرسوده چقدر در آلودگی هوا مؤثر است؟
تعداد زیادی تاکسی در کشور فرسوده است حمل و نقل عمومی هم فرسوده است و باید بحث نوسازی انجام شود اما نکتهای که وجود دارد این است که اگر استانهای مجاور تهران هم آلاینده باشند تأثیر آن را در تهران میبینیم.
فرودگاه ها هم آلایندگی دارند/ منتظریم که برنامههای محیط زیست برای رفع آلودگی اعلام شود
منابع آلاینده ثابت کدام هستند؟
فرودگاه، جایگاههای سوخت، راهآهن، پایانههای اتوبوسرانی، بحث مربوط به مباحث خانگی و تجاری، نیروگاهها، پالایشگاهها، صنایع و … از جمله منابع آلاینده ثابت هستند. ما همچنان منتظریم که برنامههای محیط زیست برای رفع آلودگی اعلام شود البته در برنامه تحول شهر ما برنامهریزیهایی کردهایم اما باید تمام دستگاهها پای کار بیایند.
نقش اصلی موتورسیکلت ها در آلودگی هوا
منابع متحرک چقدر در آلودگی هوا تأثیر دارد؟
خودروهای سواری، تاکسیها، وانتبارها، اتوبوسها، مینیبوس و همچنین موتورسیکلتها در آلودگی هوا نقش بسیاری دارند.
مسؤولان اعلام کردند در زمستان در برخی موارد مجبور هستندکه مازوتسوزی کنیم/ تا یک ماه در صورت ناترازی گاز قطعا نیروگاه ها مازوت سوزی می کنند
در ماه های آینده وضعیت آلودگی هوا چطور خواهد بود؟
همچنین بگذارید موضوعی را عرض کنم بر اساس کمیسیون اصل ۹۰ نیروگاه منتظرالقائم و شهید رجایی مازوتسوزی میکنند ۱۴ نیروگاه در کشور در زمان ناترازی گاز مازوت میسوزانند. در استان تهران ما مازوتسوزی صورت نگرفته است اما باد آلایندهها را از شهرهای اطراف به سمت تهران میآورند مسؤولان اعلام کردند در زمستان در برخی موارد مجبور هستند که مازوتسوزی کنیم و تا یک ماه دیگر اگر افزایش مصرف گاز صورت گیرد قطعا میزان نیروگاههایی که از مازوت استفاده میکنند بیشتر خواهد شد. در صورت ادامه پایداری وضعیت هوا وضعیت شهر بدتر خواهد شد.
عمق فاجعه آلودگی هوا باید به گوش مردم رسیده شود/برخی به جای پاسخگویی فرافکنی می کنند/اعلام آمادگی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ برای ارائه گزارش
چرا دستگاه های مسوول پای کار نیامده اند؟
باید پای کار بیایند. برخی کارهایی کرده اند. باید دستگاه های مسوول در حوزه هوای پاک برنامه ها را بگویند و اگر برنامه ندارند و اعتبار نگذاشته اند، وای بر حال آنها. با سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ صحبت کردم و آنها هم اعلام آمادگی کردند که در صورت دعوت شورای اسلامی شهر تهران در صحن علنی حاضر می شوند و گزارش کمیسیون را را اعلام می کنند تا عمق فاجعه آلودگی هوا به اطلاع مردم رسیده شود.
با هیاهو کاری پیش نمی رود/عده ای که وظیفهشان پیگیری موضوعات آلودگی بوده؛ این کار را نکرده اند
نباید در زمینه آلودگی هوا هیاهو ، جنجال و حرکات پوپولیستی کرد متاسفانه برخی به این کار رو آورده اند.عده ای که وظیفهشان پیگیری موضوعات آلودگی بوده؛ این کار را نکرده اند و امروز به جای اینکه پاسخگو باشند؛ فرافکنی میکنندو دیگران را مقصر جلوه می دهند.از دستگاه قضایی میخواهیم آنها که در خصوص آلودگی هوا ترک فعل کردند را پیگیری کند.
شهرداری باید سیاهه انتشار را تهیه کند/ برخی سازمان ها تنها به ۱۰ درصد تعهدات عمل کردند/برخی سازمان ها نه برنامه و نه بودجه دارند
مدیریت شهری در زمینه رفع آلودگی هوا چه کرد؟ چرا تاکنون سیاهه انتشار تهیه نشده است؟ در این باره توضیح دهید.
ما بودجه حمل ونقل را افزایش دادیم و همچنین شهرداری باید برای سال های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ سیاهه انتشار تهیه کند. ببینید برخی سازمان ها تنها به ۱۰ درصد تعهدات خود در حوزه کاهش آلودگی هوا عمل کرده اند.
باید همه پای کار بیایند تا این مشکل که جان مردم را به خطر انداخته برطرف شود. به نظر میرسد در بسیاری از موارد سازمان ها نه برنامه نه بودجهای برای رفع آلودگی هوا داشته اند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مدیرعامل مجتمع فولاد میانه گفت: ورود به حلقههای نهایی با تولید محصولات ارزشافزا، یکی از استراتژیهای سازنده برای رشد درآمدهای عملیاتی و نقشآفرینی پررنگتر در زنجیره فولاد است؛ موضوعی که مجتمع فولاد میانه به آن توجه ویژهای داشته و در مسیر توسعه خود پروژههای احداث واحد فولادسازی با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن فولاد و نورد مقاطع فولاد کیفی (SBQ) با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن را در دستور کار قرار داده است.
مدیر امور فنی و فرآوری معادن شرکت آلومینای ایران گفت: روند تحولات و پیشرفتهای صنایع و نوسانات بازارها در دنیای امروز، سرعت غیرقابل باوری به خود گرفته است و نوآوریهای فناورانه یا بروز ریسکها و یا رخدادها میتواند این روندها را در مقیاسی عظیم و گسترده تحت تاثیر خود قرار دهد. طبعا در چنین شرایطی، شناخت تحولات روز و افزایش آمادگی بنگاههای اقتصادی برای روبهرو شدن با آنها، مولفهای تعیینکننده در قدرت رقابت و بقای آنها در فضای کسبوکار کنونی جهان برشمرده میشود؛ اهمیت این موضوع در بخش معدن و صنایع معدنی ایران با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و نیز ریسکهای ناشی از تحریمها دوچندان است.
سطح بهرهوری و کارایی سیستمهای لجستیک که نقطه عطف زنجیره تامین خصوصا در بخش معدن و صنایع معدنی محسوب میشود، به صورت مستقیم به رشد اقتصادی تاثیر میگذارد. با این وجود، بهرهوری پایین شبکه حملونقل و لجستیک کشور در پایانههای تخلیه و بارگیری منجر به کاهش سرعت سیر در کل شبکه شده است.
پروژه آهن اسفنجی مجتمع آهن و فولاد الماس آرتاویل یکی از چهل و هشت طرح پیشران اقتصادی کشور به شمار میآید که در استان اردبیل قرار دارد. گفتنی است که در میان طرحهای پیشرانی که شرکت سرمایهگذاری توسعه معادن و فلزات متولی انجام آنها محسوب میشود، این پروژه از بیشترین پیشرفت فیزیکی برخوردار است. این در حالی است که کل تامین مالی این پروژه تا کنون صرفا توسط سهامداران آن صورت گرفته و این شرکت از تسهیلات بانکی استفاده نکرده است. با این حال، باید در نظر داشت که تامین مالی با استفاده از سیستم بانکی میتواند سرعت پیشرفت پروژه را چندین برابر کند که این موضوع با توجه به اینکه پروژه آرتاویل یکی از طرحهای پیشران اقتصادی کشور است، اهمیت دو چندان دارد. گفتنی است که سرمایهگذاری لازم برای پروژه آهن اسفنجی آرتاویل با احتساب ایجاد زیرساختهایی مانند خط انتقال گاز، پست اختصاصی برق، تصفیهخانه اختصاصی، پست (CGS) و… که بر عهده شرکت آرتاویل است، حدود ۱۵۰ میلیون یورو برآورد میشود.
دیدگاه بسته شده است.