به گزارش کنکاش فردا، مهدی یاوری با بیان اینکه بخشهای مختلف صنعت روکشهای مصنوعی در حال حاضر حدود ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارند، تصریح کرد: این رقم شامل صادرات ام دی اف خام، ام دی اف رنگی و مبلمان خانگی و اداری است.
وی با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه به ویژه تامین چوب که امکان تامین آن با قیمت مناسب در کشور فراهم نیست، گفت: بنابراین در زنجیرههای بالادستی مزیت نسبی برای صادرات نداریم. چراکه کشور با محدودیتهای اقلیمی و منابع چوب و آب مواجه است. در اصل کشور ما وارد کننده مواد اولیه مورد نیاز در این صنعت است.
یاوری با بیان اینکه در سالهای اخیر بخش تولید بیشتر متمرکز بر تامین نیاز داخلی بوده، اظهار کرد: با توجه به اینکه واردات محصول در زنجیرههای این صنعت مثل ام دی اف رنگی و مبلمان ممنوع شده، نیاز داخل که در سالهای نزدیک مطلقاً از طریق واردات تامین میشد، در حال حاضر به طور مطلق از طریق تولید داخل تامین میشود و روند صادرات هم علی رغم اینکه در حال حاضر رقم کمی به نظر میرسد، روند رو به رشد خوبی دارد.
به گفته رئیس انجمن کارفرمایی صنعت روکشهای مصنوعی، نئوپان و ام دی اف ایران ظرفیت بالقوه فراوانی در زنجیرههای میانی و تکمیلی در کشور وجود دارد. در حال حاضر حدود دو میلیون متر مکعب این ظرفیتها فعال است، اما ظرفیت بیش از ۵ میلیون متر مکعب ایجاد شده و ماشین آلات به روز هم توسط تولیدکنندگان خریداری شده است.
یاوری ادامه داد: بنابراین اگر تامین مواد اولیه تسهیل شود، از نظر زیرساختها این امکان وجود دارد که افزایش کمی و کیفی را زنجیره این صنعت شاهد باشیم و به دنبال آن هم صادرات افزایش یابد.
به گفته وی نیاز سالانه کشور به چوب حدود ۱۴ میلیون متر مکعب است که حدود نصف این رقم با زراعت چوب و تولید داخل در کشور تامین میشود و میزان واردات نیز ناچیز است. در اصل میتوان گفت میزان واردات چوب به کشور تقریباً هیچ است. حمل و نقل و مشکلات مربوط به قرنطینه چوب از جمله موانع واردات چوب است. بر اساس کنوانسیونهای بینالمللی چوبی که وارد کشور میشود باید در مبدا قرنطینه و آفت زدایی شود که با توجه به قیمت بالا در حال حاضر برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تغییرات اقلیمی و آبوهوایی موجب شد تا موضوع انتشار گازهای گلخانههای به یکی از پرتکرارترین مفاهیم در ادبیات اقتصادی جوامع تبدیل شود. با این حال، مشاهده میشود که زغالسنگ کماکان اصلیترین منبع تامین انرژی جهان به شمار میآید و از ابتدای قرن بیستم تاکنون سهم آن از سبد انرژی جهان افزایشی بوده است. موضوعی که از اهمیت توسعه صنعت زغالسنگ حکایت دارد. در ایران به سبب وجود ذخایر نفت و گاز، استفاده از زغالسنگ در تامین انرژی کمتر مورد توجه قرار گرفته و با وجود پتانسیلهای بالقوه معدنی، ظرفیت پرعیارسازی زغالسنگ به کمتر از یک میلیون تن در سال میرسد. شرکت زغالسنگ پروده طبس به عنوان بزرگترین تولیدکننده زغالسنگ کشور در چشماندازهای بلندمدت خود، توسعه صنعت زغالسنگ را دنبال میکند تا به نقشآفرینی استراتژیک در تحقق اهداف کلان این صنعت تبدیل شود.
بهرهمندی ایران از پتانسیلهای معدنی و انرژی، مزیتهای رقابتی ارزشمندی را برای توسعه زنجیره فولاد ایجاد میکند. با این حال، باید توجه داشت که تحقق این مهم، مستلزم ارتقای قدرت رقابتپذیری با شناسایی و بهبود مولفههای موثر بر آن است تا به این ترتیب این صنعت بتواند ضمن تامین نیاز داخلی در بازارهای بینالمللی و صادراتی نیز نقشآفرینی کند. از جمله این مولفهها میتوان به سطوح بهرهوری، هزینه تمام شده و حاشیه سود، کیفیت محصول و اهتمام به آموزش سرمایههای انسانی اشاره کرد. در همین راستا، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو موضوع تقویت توان رقابت خود را از مسیرهای مختلفی دنبال میکند تا جایگاه خود در زنجیره فولاد کشور را حفظ کند و در وهله بعد، آن را ارتقا ببخشد. نگاهی به شاخصهای عملکردی و سودآوری این شرکت نیز نشان میدهد شرکت معدنی و صنعتی چادرملو که زنجیره کامل ارزش فولاد را در خود جای میدهد، به سومین شرکت فعال زنجیره فولاد به لحاظ ارزش بازار و حاشیه سود خالص تبدیل شده است.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس یکی از مهمترین بسترهای رشد اقتصادی در کشور به شمار میآید و از آنجایی که در این منطقه زیرساختهای لازم برای جذب سرمایه، رشد تولید و صادرات وجود دارد، یکی از مهمترین قطبهای تمرکز زنجیرههای ارزش صنایع معدنی و فلزی، نفت و پتروشیمی محسوب میشود. در واقع آنچه منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس را نسبت به سایر مناطق ویژه متمایز میکند، هدفگذاریهای همهجانبه برای توسعه و تنوع بالای شرکتهای فعال در این موقعیت جغرافیایی ممتاز است. متمرکز شدن زنجیرههای ارزش در این منطقه از جنبههای مختلفی مانند ارتباط موثر میان فعالان صنعت، دسترسی آسان به نهادههای تولید و مدیریت بهینه هزینهها اهمیت دارد و جذابیت سرمایهگذاری در این منطقه ویژه افزایش میدهد.
امروزه بازار فولاد متاثر از تحولات بازار مصرف و گسترش تنوع کاربردهای آن در صنایع و زیرساختها، فضای رقابتی خاصی را پیدا کرده است. طبیعتا در چنین شرایطی شرط رقابتپذیری و رشد صنایع فولادی، شناخت بازار مصرف و عرضه محصولاتی ارزشافزا و متناسب با نیاز بازارها است. در همین راستا شرکت ذوبآهن اصفهان که لقب مادر صنعت فولاد کشور را به دوش میکشد، با برنامهریزی برای تولید محصولات نوآورانه پاسخگویی به نیاز بازار توانسته است علاوه بر تامین نیاز داخلی، بازارهای صادراتی خود را در بیش از ۲۰ کشور جهان توسعه دهد و به این ترتیب رشد درآمد قابل توجهی را تجربه کند. از سوی دیگر، این شرکت با متمرکز شدن بر تامین پایدار و به صرفه نهادههای تولید مانند زغالسنگ و سنگآهن و تکیه و اعتماد بر تولیدکنندگان داخلی در مسیر مدیریت هزینههای تولید حرکت میکند که ماحصل این راهبردها و استراتژیها بهبود عملکرد مالی این شرکت بوده است.
دیدگاه بسته شده است.