به گزارش کنکاش فردا، حسین عباس نژاد با بیان اینکه در شمال و جنوب کشور دسترسی به دریا وجود دارد، اظهار کرد: در مناطق شمالی و جنوبی کشور پتانسیلهای زیادی برای تحقق موضوعات مرتبط با دریا از جمله ترانزیت، گردشگری، صنایع، محیط زیست، شیلات و … وجود دارد. برای مثال جزایر بسیاری داریم که پتانسیلهای بسیاری در بخش تاریخی، محیط زیستی و طبیعی دارند و میتوانند گردشگری را رونق دهند یا شرایط خوبی برای ترانزیت کالا وجود دارد.
توسعه زیرساختها متوازن نبوده است
وی افزود: در چند سال اخیر اقدامات فیزیکی، زیربنایی و ساختاری زیادی خصوصا در بخش حمل و نقل انجام شده اما توسعه زیرساختها به صورت همگن و متوازن نبوده است. یعنی توسعه زیرساخت و ناوگان که مکمل هم هستند همزمان انجام نشده است.
ناوگان نیاز به نگهداری و نوسازی دارد
صنایع داخلی کمک کنند
این کارشناس حوزه دریایی با بیان اینکه در چرخه صنعت حمل و نقل دریایی، کشتیرانی و بنادر، تببین استاندارهای بین المللی و از نظر ظرفیت ناوگان در وضعیت خوبی قرار داریم و با وجود تحریمها در بالاترین سطح استاندارد هستیم، گفت: اما ناوگان نیاز به نگهداری و نوسازی دارد. کشور ما در شرایط تحریم است و به این سادگی دسترسی به بازار بین المللی وجود ندارد تا بتوان ناوگان را نوسازی کرد. در حقیقت اینجا باید صنایع داخلی کمک کنند تا ابتدا ناوگان توسعه یابد و سپس به سمت نوسازی حرکت کنیم و به تبع آن بخش های از سواحل که کمتر به آن توجه شده رونق یابند.
در ساخت کشتیهای بزرگ چالش داریم
به گفته وی در بحث تعمیر و نگهداری اخیرا شرایط بهتر شده است اما در ساخت خصوصا ساخت کشتیهای بزرگ با چالشهای بسیاری مواجه هستیم. همچنین زنجیره تامین نیز با مشکلاتی همراه است، ضمن اینکه مدیریت ساخت کشتی و کشتی سازی شرایط خاص خود را می خواهد که در کشور کمتر به آن پرداخته شده است.
وی افزود: در دانشگاه های مختلف، مهندسی کشتی سازی و دریا داریم و کارهای خوبی انجام شده اما در بخش مدیریت ساخت کشتی هنوز نتوانستیم به جایگاه درستی دست یابیم.واقعیت این است که نیاز به سرمایهگذاری و تولید علم در این بخشها داریم و دانشگاههای ما باید بیشتر به آن بپردازند.
عباس نژاد با بیان اینکه کشتی سازی نیاز به مواد اولیه از جمله فولاد دارد، گفت: در هرمزگان یکی از بزرگترین کارخانهجات کشتی سازی کشور وجود دارد ولی تنها دو کارخانه فولاد در این استان است و مجبور هستیم فولاد مورد نیاز خود را از استانهای مرکزی تامین کنیم که طبیعتا هزینه را بالا می برد. اگر فولادسازی اطراف ما بود هزینه زنجیره تامین کاهش می یافت.
کشتیسازی در کشور ما گران و زمانبر است
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: در حقیقت در مقوله کشتی سازی با دو چالش مدیریت هزینه و زمان مواجه هستیم.با استاندارد و نیروهای متخصص در بخش ساخت مشکلی نداریم اما کشتی سازی در کشور ما گران و زمانبر است. یعنی گاهی اوقات ساخت کشتی به بیش از چندسال هم به طول می انجامد و وقتی ساخت کشتی به موقع نباشد از نظر اقتصادی به مشکل خواهد خورد.
لزوم حمایت بانکها از صنعت کشتیسازی
وی همچنین به لزوم حمایت بانکها از شرکتهای کشتی سازی اشاره کرد و گفت: در کشورهای دیگر بانکهای بزرگ از شرکتهای کشتی سازی حمایتهای ویژهای دارند و به آنها تسهیلات ویژه با سود کم ارائه می دهند اما هنوز در کشور ما بانکها این حمایت و اعتماد را به شرکتها ندارند.
اشتغال هست ولی امکانات نیست
این کارشناس حوزه دریایی همچنین عدم توسعه برخی از شهرهای ساحلی را یکی دیگر از موانع توسعه دریامحور عنوان کرد و گفت: برای مثال عسلویه بسیار توسعه یافته است اما شهر آن توسعه لازم را ندارد. یکی از عواملی که می تواند مردم را به زندگی در شهرهای ساحلی ترغیب کند ایجاد امکانات مناسب شهری و اشتغال است. اشتغال وجود دارد ولی امکانات کافی نیست.
عباس نژاد در پایان با بیان اینکه توسعه دریامحور فقط مربوط به یک وزارتخانه یا یک سازمان نیست، گفت: باید بین همه سازمانها و ارگانها مختلف هماهنگیهای لازم باشد تا برآیند آن اجرای سیاستهای مقام معظم رهبری شود. در چندسال گذشته یکی از کارهای بزرگی که اتفاق افتاد ابلاغ سیاستهای توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری بود. البته آیین نامههایی نیز توسط دولت تنظیم، در بحث اجرای سیاستها ستادهایی تشکیل شده و اخیرا هم ریاست جمهوری مدیران باسابقه کشور را در این بخش منصوب کرده است و به نظر می رسد که هماهنگی بین ارگانهای کشور در حال بیشتر شدن است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
فرآورده دارویی مبتنی بر سلولهای کشنده طبیعی روش نوین درمان تومورهای مغزی در بزرگسالان و کودکان است که از سوی محققان یکی از شرکتهای دانشبنیان ارائه شد و به گفته آنها این روش نویدبخش در فاز کارآزمایی بالینی نشان داد که تا ۶۰ درصد میتواند در درمان مبتلایان مؤثر باشد و با این دستاورد کارآزمایی بالینی بر روی ۱۰ کودک مبتلا به گلیومهای مغزی غیر قابل جراحی و گلیومهای مقاوم به درمان، انجام شده و تحت سلول درمانی با این سلولها قرار گرفتهاند.
۲۶ آذر «روز حملونقل و رانندگان» فرصتی برای احیای ظرفیتهای این صنعت در کشور است و فناوریهای پیشرفته نقش مهمی در ارتقاء کارآیی، مدیریت بهینهی ناوگان و افزایش ترانزیتهای بینالمللی ایفاء میکنند. با استفاده از این ظرفیتها، امکان تحقق ۱۸ میلیون تن ترانزیت جادهای فراهم شده است که گامی مهم در توسعهی پایدار حملونقل به شمار میآید.
سطح بهرهوری و کارایی سیستمهای لجستیک که نقطه عطف زنجیره تامین خصوصا در بخش معدن و صنایع معدنی محسوب میشود، به صورت مستقیم به رشد اقتصادی تاثیر میگذارد. با این وجود، بهرهوری پایین شبکه حملونقل و لجستیک کشور در پایانههای تخلیه و بارگیری منجر به کاهش سرعت سیر در کل شبکه شده است.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به شمار میرود که با ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه و توسعه متوازن زیرساختهای ضروری برای صنایع انرژیبر، نقش بسزایی در تحقق توسعه و تولید پایدار ایفا میکند. سیاستگذاریها و برنامهها در این منطقه به گونهای تدوین و اجرا میشوند که با جذب سرمایه کافی، بیشترین امکانات و مزایا برای تولیدکنندگان ایجاد شود که در این راستا میتوان به سرمایهگذاری در توسعه ظرفیتهای اسکلههای حمل و بارگیری، تخصیص زمین برای احداث نیروگاه و تعریف و سرمایهگذاری در پروژههای گازرسانی اشاره کرد. به طور کلی، سرمایهگذاریهای هدفمند منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در سالهای اخیر، منجر به توسعهای متوازن در زنجیرههای ارزش شده است؛ به طوری که میتوان این منطقه را قطب ویژه توسعه معدنی و صنعتی در کشور به شمار آورد.
دیدگاه بسته شده است.