بهروز رادفر در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی فلزاتآنلاین اظهار داشت: نگاهی به تجربههای کشورهای توسعهیافته جهان نشان میدهد که الگوهای رشد اقتصادی کشورها، از توسعه کمی ظرفیتهای تولیدی و صنعتی، به سمت تولید محصولات ارزشافزا و استراتژیک سوق یافته است و امروزه کشورها در کنار برنامهریزی برای توسعه ظرفیتهای صنعتی، موضوع تولید محصولات استراتژیک و با ارزش افزوده بالا را با جدیت دنبال میکنند. در این بین، صنعت فولاد با توجه به نقش تعیینکننده آن در تامین نیاز صنایع پاییندستی و نیز دامنه گسترده محصولات آن که بازه وسیعی را برای ایجاد ارزش افزوده ایجاد میکند، از پتانسیل بالایی برای حرکت مطابق با الگوی یادشده برخوردار است.
وی در ادامه به اهمیت اجرای پروژه نورد مقاطع فولاد کیفی در مجتمع فولاد میانه اشاره کرد و افزود: در این بین، مجتمع فولاد میانه به عنوان یکی از هفت طرح فولادی کشور که فعالیت خود را با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهناسفنجی آغاز کرد و امروز یکی از نقشآفرینان مطرح زنجیره فولاد در ناحیه شمال غربی کشور به شمار میآید، با توجه به کیفیت بالای محصولات خود و نظر به نقش تکمیل زنجیره ارزش در رشد درآمد و ارزشآفرینی، پروژه احداث نورد مقاطع فولاد کیفی «Special Bar Quality» را در دستور کار قرار داده است؛ پروژهای که احداث آن توسط شرکت تام ایران خودرو انجام میشود و راهاندازی آن علاوه بر نقشآفرینی موثرتر مجتمع فولاد میانه در زنجیره فولاد کشور، زمینه تامین نیاز داخلی، خودکفایی و اشتغالزایی پایدار را در منطقه میانه فراهم میکند.
یک برنامهریزی دقیق
مدیرعامل مجتمع فولاد میانه با تاکید بر اینکه تکمیل زنجیره ارزش و حرکت به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر استراتژی مهم و سازندهای برای ارتقای سطح رقابتپذیری فعالان زنجیره فولاد در بازارهای داخلی و بینالمللی به شمار میآید و یکی از گامهای مهم و ارزنده در راستای جهش تولید، خودکفایی اقتصادی و اشتغالزایی پایدار است، عنوان کرد: در این میان، سرمایهگذاری مناسب و برنامهریزی هدفمند برای بهرهبرداری از طرحها و پروژههای تکمیل زنجیره ضرورت دارد؛ موضوعی که مجتمع فولاد میانه به آن توجه ویژهای داشته و طرحهای توسعهای خود را متناسب با برنامه و هدفگذاریها دنبال میکند. این مجتمع فعالیت خود را با تکنولوژی ایرانی پرد آغاز کرد و تا به امروز با تولید محصولات باکیفیت، موفق به ارتقای جایگاه خود در بازارهای داخلی و بینالمللی شده است.
رادفر ادامه داد: مجتمع فولاد میانه با توجه به توانمندیهای خود در تولید آهن اسفنجی با کیفیت بالا و نقشآفرینی موثر در بازارهای داخلی و بینالمللی، به سمت تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات کیفی حرکت کرد و در همین راستا ابتدا احداث واحد فولادسازی با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن را در دستور کار قرار داد. این پروژه به عنوان فاز اول توسعه از مرحله نصب تجهیزات سنگین عبور کرده و در مرحله تکمیل نهایی قرار دارد. از آنجایی که اجرای این پروژه حساسیت بالایی دارد، در تمامی مراحل پیادهسازی آن به تمامی استانداردها و شاخصهای فنی و ایمنی توجه ویژهای شده و با تکمیل فرایند نصب تجهیزات واحدهای آبرسان، پیشگرم پاتیل، ترانسفرکارهای کوره قوس الکتریکی، کوره پاتیلی، حمل آهن قراضه و مخزن آب اضطراری هوایی و تست عملکردی دستگاهها، پروژه فولادسازی آماده بهرهبرداری خواهد بود.
وی با بیان اینکه در ادامه مسیر تکمیل زنجیره ارزش در مجتمع فولاد میانه، پروژه احداث نورد «SBQ» با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن میلگرد آلیاژی در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: مطالعات اولیه فاز دوم توسعه مجتمع فولاد میانه در سال ۱۴۰۲ آغاز شد و پس از اتمام مطالعات میدانی، فرایند احداث واحد نورد مقاطع فولاد کیفی (SBQ) در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار کلید خورد. عملیات اجرایی این پروژه توسط برنده مناقصه یعنی شرکت تام ایران خودرو انجام میشود و بر اساس برنامهریزیهای انجام شده، پروژه مذکور طی مدت ۲۴ ماه پس از واگذاری زمین به بهرهبرداری خواهد رسید. مراحل انجام این پروژه شامل انجام کلیه خدمات فنی و مهندسی پلنت و ساختمان فلزی خط نورد است و سرمایهگذاری مورد نیاز برای احداث آن بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال برآورد میشود. قرارداد پروژه احداث نورد مقاطع فولاد کیفی در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ میان مجتمع فولاد میانه و شرکت تام ایران خودرو به عنوان مجری طرح منعقد شد و شرکت مهندسی تاراطرح به عنوان مشاور مهندسی کارفرمای طرح در پروژه مذکور حضور فعال دارد.
نقشآفرینی در اقتصاد محلی
به گفته مدیرعامل مجتمع فولاد میانه، پروژه واحد نورد مقاطع فولاد کیفی (SBQ) با هدف افزایش سودآوری و ارزشآفرینی مجتمع فولاد میانه متناسب با ظرفیت تولید واحد فولادسازی در نظر گرفته شده است تا بتوان تولید حداکثری را در تمامی خطوط تولید محقق کرد. باید توجه داشت که در این پروژه علاوه بر در نظر داشتن توانمندیها و ظرفیت تولید محصول، به مزیتهای ارزشمند مجتمع فولاد میانه مبنی بر دسترسی به بازارهای هدف نیز توجه ویژهای شده است. این مجتمع از مزیتهای رقابتی ارزشمندی نظیر دسترسی آسان به شبکه حملونقل ریلی و جادهای برخوردار است و به علاوه جانمایی مناسب فولاد میانه نیز فرصت ارزشمندی برای توسعه صادرات به بازار کشورهای ترکیه و عراق به شمار میآید. بنابراین میتوان انتظار داشت که با قرارگیری پروژه مذکور در مدار تولید و عرضه مقاطع فولادی کیفی علاوه بر اینکه زمینه رشد درآمدهای صادراتی برای مجتمع فولاد میانه فراهم میشود، بخشی از نیاز بازار داخلی و صادراتی نواحی شمال غرب پوشش داده خواهد شد.
رادفر در ادامه به ویژگیهای فولاد کیفی اشاره کرد و گفت: همانطور که از نام مقاطع فولاد کیفی پیدا است، این محصولات دارای خواص منحصربهفردی نظیر تمیزی بالا، ترکیب شیمیایی دقیق و خواص مکانیکی مناسب هستند و این ویژگیهای منحصربهفرد، مقاطع «SBQ» را برای ساخت و تولید قطعات خودرویی بلبرینگ و رولبرینگ، ماشینآلات صنعتی و صنایع حملونقل مناسب میکند؛ به این معنا که ساخت و تولید این محصولات زمینه توسعه و ورود به حلقههای پاییندستی را در منطقه میانه فراهم میکند و به نوعی منجر به توسعه فعالیتهای صنعتی در این منطقه میشود. به صورت کلی، یکی از جنبههای حائز اهمیت توسعه صنایع فولادی و تکمیل زنجیرههای ارزش، ایجاد بسترهای شغلی مناسب و کاهش بیکاری است. با توجه به اهمیت این مسئله، در تمامی مراحل اجرای پروژه نورد مقاطع فولاد کیفی، استخدام نیروهای بومی و جوانان تحصیلکرده منطقه در اولویت قرار میگیرد تا به این ترتیب گام موثری در راستای اشتغالزایی پایدار و رونق اقتصادی محلی برداشته شود. در واقع برنامهریزی برای فرایند اجرای طرحهای توسعه مجتمع فولاد میانه به گونهای است که از مراحل اولیه احداث آن، زمینه رشد اقتصاد محلی نیز فراهم شود.
ضرورت تولید پایدار
وی بیان کرد: تکمیل زنجیره ارزش و سرمایهگذاری در احداث واحدهای فولادسازی و خط تولید مقاطع کیفی، ضرورت پایداری تولید مواد اولیه و تامین مناسب انرژی را در مجتمع فولاد میانه بیش از هر زمانی افزایش میدهد. به بیانی دیگر، تداوم فعالیت واحدهای ذوب و نورد این مجتمع بسیار به دسترسی مناسب به تمامی نهادههای بستگی دارد. تامین پایداری مواد اولیه، انرژی و آب از جمله مهمترین مواردی هستند که باید در برنامهریزی تولید پایدار به آن توجه داشت. فعالیت مجتمع فولاد میانه از مرحله احیای سنگآهن آغاز میشود و این یعنی گندله خوراک ورودی کارخانه است. از آنجایی که خوراک واحد احیا از عرضهکنندگان متعددی از سراسر کشور تامین میشود، این مجتمع دغدغهای به لحاظ تامین پایدار گندله ندارد. به علاوه، قرارگیری این مجتمع در نزدیکی منابع آبی و سدها، مزیت رقابتی ارزشمندی است که موجب میشود این مجتمع با مشکل خاصی به لحاظ تامین آب کارخانه نیز مواجه نباشد.
مدیرعامل مجتمع فولاد میانه همچنین به بررسی برخی چالشهای پیش روی این مجتمع و راهکارهای پیشنهادی پرداخت و یادآور شد: با این حال، تامین پایدار انرژی در ماهها و سالهای اخیر، یکی از مهمترین معضلات و چالشهای پیش روی فعالان زنجیره فولاد بوده است و از آنجایی که گاز طبیعی در واحدهای احیا به عنوان خوراک کوره مورد استفاده قرار میگیرد، چالشهای تامین این نهاده تولید به معنای توقف کامل خط تولید در فصل زمستان خواهد بود. از طرفی، محدودیتهای مصرف برق در فصل تابستان نیز موضوعی است که فعالیت واحدهای فولادی را تحتالشعاع قرار میدهد که طبیعتا مجتمع فولاد میانه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در چنین شرایطی، ارتقای سطح بهرهوری خطوط تولید و تمرکز بر تحقق تولید حداکثری در زمان فعالیت از جمله اقداماتی هستند که میتوانند بخشی از آسیبهای ناشی از توقفات تولید را جبران کنند. موضوعاتی که مجتمع فولاد میانه نیز آنها را در قالب برنامههای افزایش آمادهبهکاری تجهیزات و انجام عملیات نگهداری و تعمیرات در زمان توقفات دنبال میکند و توانسته است به برنامههای تولید و فروش خود جامه عمل بپوشاند.
رادفر در پایان تاکید کرد: در شرایطی که فعالان زنجیره فولاد در مسیر تکمیل و توسعه حلقههای بالادستی و پاییندستی گام برمیدارند، تغییر رویکردها و سیاستگذاریها در نهادهای بالادستی نیز میتواند به رفع چالشها و رفع موانع تولید کمک شایانی کند تا به این ترتیب تولید و توسعهای پایدار در همه ابعاد صنعت شکل بگیرد. تداوم شرایط پرچالش فعلی در زنجیره فولاد با تشدید آسیبها و تحمیل خسارت مالی به واحدهای تولیدی همراه است و تحقق اهداف کلان صنعت فولاد را نیز دشوارتر میکند که تاثیرات نامطلوب آن با آسیبهای جدیتر در اقتصاد کشور همراه است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
اعضای کمیته ارزی اتاق ایران، مقرر کردند با همکاری سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و اتاق ایران بدهیهای ارزی به این دو صندوق، تعیین تکلیف شود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: در حوزه فراپسکرانه به دنبال احداث شهر لجستیک هستیم و نیاز است ارگان های مختلف به ما کمک کنند که زمین مورد نیاز برای احداث این شهر را مهیا کنیم.
معاون نخستوزیر روسیه از اجرای توافقنامه منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در سال ۲۰۲۵ خبر داد و گفت: تجارت روسیه و ایران در ۹ ماهه سال ۲۰۲۴ رشد کرده است.
افزایش شدید آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و همزمانی آن با ناترازی بخش انرژی این روزها دست به دست هم داده تا شاهد تعطیلیهای گسترده ادارات و بخش های دولتی باشیم؛ اقدامی اجباری که به طور حتم آثار زیانبار خود را بر اقتصاد کشور خواهد داشت.
دیدگاه بسته شده است.