به گزارش کنکاش فردا، امروزه رشد سریع جمعیت جهان و افزایش نیازهای بشر به منابع مصرفی و انرژی باعث شده است تا شاهد ایجاد تحولاتی در شرایط آبوهوایی و روشن شدن زنگ خطر پایان منابع تجدیدناپذیر باشیم. به همین دلیل اکثر رهبران و سیاستگذاران کشورها با یک نظر اجمالی تصمیم گرفتند که با اعمال تغییراتی در مسیر حرکت اقتصاد و صنعت جهان، تاثیرات منفی این خطرات را کاهش داده و یا خنثی کنند. برخی از این تصمیمات گذر به انرژیهای تجدیدپذیر و بازگردانی مجدد مواد به چرخه تولید (بازیافت) بودند که هدف اصلی از انجام آنها کاهش استفاده از سوختهای فسیلی برای تامین انرژی مورد نیاز و منابع برای تولید محصولات جدید، کاهش هزینههای تولید و حفاظت از محیط زیست است. باید در نظر داشت که مواد مختلفی در چرخه بازیافت قرار میگیرند که فلزات به خصوص فلز آلومینیوم نیز قابلیت بازیافت دارند. به طوری که برای تولید یک تن آلومینیوم اولیه به دو تن پودر آلومینا و حدود ۱۴ مگاوات ساعت انرژی الکتریکی نیاز است اما در مقابل، فرایند بازیافت آلومینیوم نسبت به این چرخه ارزانتر بوده و تنها به ۵ درصد از انرژی تولید آلومینیوم اولیه از طریق سنگ معدنی نیاز است. همین موضوع باعث شد تا بازار قراضه از اهمیت بالایی برخوردار باشد و حدود ۸۱٫۵ درصد از آلومینیوم تولید شده در ایالات متحده آمریکا طی سال ۲۰۲۳ از طریق بازیافت آلومینیوم ثانویه حاصل شود. کشورهایی همانند آلمان، ژاپن و به طور کلی اتحادیه اروپا از پیشتازان بازیافت ضایعات فلزی در جهان به شمار میآیند و در ایران نیز با توجه به اهمیت این موضوع، سرمایهگذاریهای مناسبی به منظور احداث واحدهای ذوب قراضه و ضایعات انجام شده و بازارهایی به منظور خرید و فروش این مواد به وجود آمدهاند.
باید توجه داشت که بازار قراضه آلومینیومی طی پنج ماهه نخست سال جاری از ثبات نسبی برخوردار بوده و به دلیل برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، معاملهگران در بازار دست نگه داشتند. به این ترتیب میتوان گفت که علاوه بر مولفههای اقتصادی، متغیرهای سیاسی نیز روی میزان معاملات و بهای قراضه آلومینیومی تاثیرگذارند. در رابطه با جمعآوری و حجم عرضه ضایعات درب و پنجره آلومینیومی در بازار هم باید گفت که کمبودی در کشور احساس نمیشود و تولیدکنندگان با ذوب این نوع از قراضه، مجددا ریختهگری بیلتهای آلومینیومی را برای تولید محصولات نهایی انجام میدهند. لازم به ذکر است ضایعات و قراضه آلومینیومی انواع مختلفی دارند که قیمت هر کدام از آنها با یکدیگر متفاوت است؛ به طوری که قیمت پروفیلهای آلومینیومی سر شاخه در ابعاد مختلف ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتری حدود ۹۵ تا ۹۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، پروفیل شاخه حدود ۱۰۰ تا ۱۱۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم (بازدهی ذوب ۹۵ درصد) و قیمت قوطی رانی که بازدهی پایینتری نسبت به سایر قراضههای آلومینیومی (بازدهی ذوب حدود ۷۰ درصد) دارد، حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.
گفتنی است که قیمت ضایعات پروفیل شاخه و قوطی رانی در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به ترتیب حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان و ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بود که افزایش قیمت مواد اولیه نسبت به سال گذشته باعث شده است تولیدکنندگان برای حفظ میزان تولید و سودآوری مجموعه، هزینه بیشتری برای خرید ضایعات و قراضه صرف کنند. البته مدتی قبل زمانی که نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته بود، قیمت پروفیل شاخه به ۱۴۵ تا ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم هم رسید و مجددا با افت بهای ارز به قیمت کنونی که پیشتر مطرح شد بازگشت.
همانطور که اشاره شد، قیمت شمش آلومینیوم و نرخ ارز از عوامل موثر بر تعیین قیمت قراضه آلومینیومی هستند اما نکته مهم اینجاست که فروشندگان قراضه و بنگاههای تامینکننده نیز در روند قیمتگذاری دخیل بوده و با احتساب هزینههای خود، نرخهای سلیقهای را به خریداران اعلام میکنند. در همین راستا باید گفت که فعالیت بازار قراضه آلومینیومی به صورت رسمی نبوده و متولی مشخصی ندارد که به همین دلیل، امکان ساماندهی آن برای نهادهای نظارتی مهیا نیست. به طوری که در برخی از موارد تامینکنندگان با کاهش قیمتها، قراضه را در بازار عرضه نمیکنند و یا ضایعات را با نرخهای بالایی به فروش میرسانند که این موضوع به افزایش بهای تمام شده محصولات نهایی ختم میشود. از سوی دیگر به سبب افزایش تعداد واحدهای صنعتی، رقابت تنگاتنگی میان تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز شکل گرفته و ممکن است افراد به منظور رفع نیاز خود و خرید قراضه، قیمتهای بالاتری را پیشنهاد دهند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
نخستین کنفرانس ملی آهنسازی ایران طی روزهای ۲۱ و ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۳ به همت شرکت فولاد کاوه جنوب کیش و مشارکت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد در بندرعباس برگزار شد.
مدیر امور فنی و فرآوری معادن شرکت آلومینای ایران گفت: روند تحولات و پیشرفتهای صنایع و نوسانات بازارها در دنیای امروز، سرعت غیرقابل باوری به خود گرفته است و نوآوریهای فناورانه یا بروز ریسکها و یا رخدادها میتواند این روندها را در مقیاسی عظیم و گسترده تحت تاثیر خود قرار دهد. طبعا در چنین شرایطی، شناخت تحولات روز و افزایش آمادگی بنگاههای اقتصادی برای روبهرو شدن با آنها، مولفهای تعیینکننده در قدرت رقابت و بقای آنها در فضای کسبوکار کنونی جهان برشمرده میشود؛ اهمیت این موضوع در بخش معدن و صنایع معدنی ایران با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور و نیز ریسکهای ناشی از تحریمها دوچندان است.
تحولات مربوط به پیشرفتهای فناوری و گذار انرژی، جهان را به سمت محدود کردن مصرف سوختهای فسیلی و استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی هدایت میکند. این مسئله محرک قدرتمندی برای رشد تقاضای مس به شمار میآید؛ به طوری که بر اساس پیشبینیها تقاضای این فلز بدون جایگزین تا سال ۲۰۵۰ به ۵۰ میلیون تن میرسد. این رشد چشمگیر، اهمیت تکمیل و توسعه زنجیره ارزش مس را در ایران به عنوان کشوری برخوردار از ذخایر مس تقویت میکند. شرکت صنایع مس شهید باهنر به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات مسی در کشور با استراتژی ورود به حلقههای بالادستی و برطرف کردن چالشها و کاهش ریسک تامین مواد اولیه، رایزنیهایی را برای اتصال این شرکت با شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان بزرگترین متولی مس کشور آغاز کرده است که این مسئله اهرم کلیدی توسعه و پیشرفت این شرکت به شمار میآید.
کارکرد کهنالگوها در طول تاریخ، بیان هنجارها، ساختارها و ارزشهای جوامع در قالب روایتهای اسطورهای بوده است. به عنوان مثال، زمانی که سیاوش از آتش گذشت، کودکان جغرافیای ایران آموختند که راستی و پاکی ارزشی ستودنی است و برای پایبندی به آن باید حتی از جان گذشت و به آتش زد زیرا ذات پاک آتش، گزندی به راستی نخواهد رساند اما از آنجایی که دانشمندان حوزه فلسفه علم تقریبا همنظر هستند که مدیریت یک علم است و آن هم با کلیه چارچوبها و اصول، بنابراین جایی برای بهکارگیری کهنالگوها در یافتههای آن مطرح نیست و به جای آن، در پی واقعیات، نظریات و اصول اثبات شده هستیم. با این حال، خالی از لطف نیست که با توجه به قدمت بهرهگیری از چارچوب و اصول خاص در شرکت تویوتا که به خلق چندین نظریه و اصل در مدیریت منجر شده و در عین حال نیاز وافر بخش هنجاری، اجتماعی و مدیریتی معدن کشور به تعریف و پایبندی ارزشگونه به بسیاری از مفاهیم، در سطح خرد و کلان، به دنبال داستانهای اسطورهای جهت روایت روزمره و محاورهای باشیم. به این ترتیب، در این مجال تلاش خواهیم کرد با نگاهی به برخی اصول پایهای تویوتا، داستان جاده مخصوص سرزمین آفتاب تابان را برای صنعتگران کورههای H سرزمین همیشه چهار فصل تعریف کنیم.
دیدگاه بسته شده است.