به گزارش کنکاش فردا، به طوری که در یک برهه زمانی تولید خودروهای برقی که میزان مس بهکاررفته در آنها چهار برابر خودروهایی با موتور احتراقی است، در کشور چین بسیار رشد یافت و همین مسئله افزایش شیب قیمت مس در بازارهای جهانی را به دنبال داشت. در مقابل با بروز اشکالاتی در سیستم خودروهای برقی و خرابی آنها که منجر به کاهش تولید این نوع از خودروها شد، قیمت مس روند نزولی به خود گرفت. علاوهبراین، موجودی فلز نامبرده در انبارهای چین و روند خرید این کشور نیز نرخهای جهانی را تحت تاثیر قرار میدهد زیرا زمانی که ذخایر مس اژدهای سرخ افزایشی باشد، قیمتها در مسیر نزولی حرکت میکنند. از سوی دیگر نتایج کارزار انتخاباتی ایالات متحده آمریکا نیز روی نرخ ارز و بهای فلز مس تاثیر میگذارد. در حال حاضر ممکن است با اعلام کاندیداتوری کامالا هریس شانس پیروزی حزب دموکرات افزایش یافته باشد اما با این وجود، شرایط بازارهای جهانی بهبود نخواهد یافت. در صورت پیروزی دونالد ترامپ، این احتمال میرود که قیمت مس در بازارهای جهانی حدود ۴ تا ۵ درصد رشد یابد اما در بازارهای داخلی، نرخ ارز به طور چشمگیری افزایشی میشود.
در این میان باید نکته مهمی را در نظر داشت که شرایط بازار ایران و عوامل موثر بر قیمتهای داخلی همانند بازارهای بینالمللی نبوده و همسو با جریانات جهانی حرکت نمیکنند؛ به طوری که اکنون بهای داخلی این فلز در کانال ۹ هزار دلاری قرار دارد و احتمال میدهیم که با وجود تنشهای سیاسی منطقه، وضعیت بازار کشور نامناسبتر شود. در نتیجه قیمت مس در ایران علاوه بر اینکه تحت تاثیر نرخهای جهانی قرار دارد، از عوامل دیگری نیز تاثیر میپذیرد. به عنوان مثال، مفتول مس در بورس کالای ایران در عرضه روز سهشنبه ۹ مرداد ماه امسال، ۵۲۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد که با احتساب نرخ ارز آزاد و هزینه رفع تعهد ارزی، بهای مفتول مس برای تولیدکننده حدود ۹ هزار و ۳۰۰ تا ۹ هزار و ۴۰۰ دلار تمام میشود. به همین دلیل علیرغم اینکه ایران ۶ درصد ذخایر مس جهان را در اختیار دارد، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع پاییندستی مس نسبت به همتایان ترک خود که مواد اولیه را وارد میکنند، از قدرت رقابتپذیری بالایی در بازارهای صادراتی برخوردار نیستند. همچنین یکی از چالشهای دیگری که تولیدکنندگان داخلی با آن مواجه هستند، رکود بازار است که برنامهریزیهای کلان کشور برای جلوگیری از رشد بیشتر نرخ تورم به این مسئله دامن زده و کاهش پروژههای عمرانی و توسعهای و میزان معاملات را به دنبال داشته است.
شایان ذکر است که نرخ ارز یکی از مولفههای موثر بر قیمت مس در بازارهای داخلی به شمار میآید؛ به طوری که علیرغم کاهش بهای مفتول مس در چند هفته اخیر از ۵۳۴ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به ۵۲۲ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، واکنش بازار متفاوت بود و با رشد نرخ ارز و عدم تغییر قیمت محصولات، تقاضای مشتریان تا حدودی افزایش یافت. به عبارت دیگر، انتخاب مصرفکنندگان داخلی همانند سایر کشورها نیست و تغییرات صعودی نرخ ارز باعث میشود که میزان معاملات در بازار رشد یابد. البته باید توجه داشت که اکنون به دلیل افت میزان نقدینگی و پروژههای توسعهای و همچنین کشش پایین بازار برای تولید این حجم از محصولات سیم و کابلی، رقابت شدیدی در بین خریداران در بورس کالای ایران وجود ندارد و شاهد اختلاف قیمت بالایی میان عرضه نقدی و اعتباری مفتول مسی در این تالار صنعتی هستیم.
در نهایت برای اینکه بتوان چشمانداز روشنی در بخش صنعت متصور شد، انتظار میرود دولت جدید چالش رفع تعهد ارزی و ناترازی انرژی که سبب رشد بهای تمام شده و افت عرضه برخی از محصولات در بازار میشود را برطرف کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
کارکرد کهنالگوها در طول تاریخ، بیان هنجارها، ساختارها و ارزشهای جوامع در قالب روایتهای اسطورهای بوده است. به عنوان مثال، زمانی که سیاوش از آتش گذشت، کودکان جغرافیای ایران آموختند که راستی و پاکی ارزشی ستودنی است و برای پایبندی به آن باید حتی از جان گذشت و به آتش زد زیرا ذات پاک آتش، گزندی به راستی نخواهد رساند اما از آنجایی که دانشمندان حوزه فلسفه علم تقریبا همنظر هستند که مدیریت یک علم است و آن هم با کلیه چارچوبها و اصول، بنابراین جایی برای بهکارگیری کهنالگوها در یافتههای آن مطرح نیست و به جای آن، در پی واقعیات، نظریات و اصول اثبات شده هستیم. با این حال، خالی از لطف نیست که با توجه به قدمت بهرهگیری از چارچوب و اصول خاص در شرکت تویوتا که به خلق چندین نظریه و اصل در مدیریت منجر شده و در عین حال نیاز وافر بخش هنجاری، اجتماعی و مدیریتی معدن کشور به تعریف و پایبندی ارزشگونه به بسیاری از مفاهیم، در سطح خرد و کلان، به دنبال داستانهای اسطورهای جهت روایت روزمره و محاورهای باشیم. به این ترتیب، در این مجال تلاش خواهیم کرد با نگاهی به برخی اصول پایهای تویوتا، داستان جاده مخصوص سرزمین آفتاب تابان را برای صنعتگران کورههای H سرزمین همیشه چهار فصل تعریف کنیم.
هراکلیتوس، فیلسوف یونانی، شدن «Becoming» و صیرورت را رمز و راز هستی میدانست و لوگوس«Logos» را یگانه مطلق و بودن در جهان مینامید. این فیلسوف گریان و رازآلود بر آن بود که حتی گام گذاشتن در رودخانهای برای دو بار ممکن نیست؛ چراکه شدن و صیرورت، ماهیت را دگرگون میکند.
امروزه نقش و اهمیت تکمیل زنجیرههای ارزش و ورود به حلقههای نهایی تولید در درآمدزایی و توسعه صنایع وابسته و پاییندستی بر کسی پوشیده نیست. در این میان، تکمیل زنجیره مس که پیشزمینه توسعه آن در کشور وجود دارد، از اهمیت بسیاری برخوردار است. شرکت صنایع مس شهید باهنر یکی از تولیدکنندگان برجسته محصولات مسی و آلیاژهای بر پایه مس کشور برشمرده میشود که با توجه به نقش استراتژیک خود به عنوان حلقه واسطه، در مسیر تولید محصولات با ارزش افزوده بالا و در راستای تامین نیاز صنایع پاییندستی گام برداشته است. این رویکرد با نتایج درخور توجهی در تولید و فروش این شرکت در ماهها و سالهای اخیر همراه بوده است. شرکت صنایع مس شهید باهنر در سال جاری واحد تولید گرده مسی و برنجی با ظرفیت تولید ۸۰ تن محصول در ماه راهاندازی کرد که این واحد نهتنها نیاز فعالان صنایع دستی استان کرمان را تامین میکند، بلکه پاسخگوی نیاز صنایع دستی در سایر استانها و برخی کشورهای همسایه نیز خواهد بود. به واسطه راهاندازی واحد تولید گرده مسی و برنجی، این شرکت نقش بسزایی در تکمیل زنجیره ارزش در استان کرمان و کشور ایفا میکند. در همین راستا خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» در گفتوگو با احسان نمازیزاده، مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر به بررسی این مسائل و همچنین وضعیت بازار محصولات نیمهساخته مسی کشور پرداخته است.
توسعه صنعت آلومینیوم به عنوان یک صنعت استراتژیک، با تکیه بر مزیت رقابتی انرژی از سالها قبل در کشور مورد توجه قرار گرفت اما امروز فعالیت این صنعت به سبب وجود موانعی در مسیر تامین پایدار انرژی و مواد اولیه مناسب در هالهای از ابهام قرار دارد. در واقع انرژی که روزی مهمترین مزیت رقابتی صنعت آلومینیوم به شمار میآمد، اکنون به گلوگاهی برای این صنعت تبدیل شده است. شرکت آلومینیوم المهدی برای عبور از این چالش با مشارکت گروه مپنا، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۴۶ مگاواتی را در دستور کار قرار داد که توربین اول از بخش گاز این نیروگاه در اواخر سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری رسید و راهاندازی فازهای بعدی نیز در حال پیگیری است. علاوهبراین، مسائلی نظیر کیفیت مواد اولیه، تولید آند باکیفیت، تامین هوای فشرده پایدار، ارتقای سطح مهارت و تخصص نیروی انسانی و بهبود مسائل رفاهی پرسنل از موارد مهمی است که در اولویت اقدامات قرار گرفته تا به این ترتیب، شرکت آلومینیوم المهدی بتواند در پایان سال ۱۴۰۵ به ظرفیت اسمی تولید سالانه ۲۵۳ هزار تن شمش آلومینیوم دست یابد. در همین راستا خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» با هدف بررسی شرایط کنونی صنعت آلومینیوم در ایران و اهداف توسعهای این شرکت، گفتوگویی را با حمید رجبپور، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی تدارک دیده است که متن کامل آن را در ادامه خواهید خواند:
دیدگاه بسته شده است.