یاسر عباسآبادی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی «فلزاتآنلاین» در خصوص نقش و اهمیت حوزه روابط عمومی، بیان کرد: به سرانجام رسیدن رسالت هر سازمان و یا نهاد تا حد زیادی منوط به بلوغ فرایندهای جاری و نیز توانمندی آن در همسوسازی جهتگیریها و دامنه فعالیتها با ذینفعان، اذهان و افکار عمومی و محیط کسبوکار است. شدت و میزان اهمیت این موضوع، آن هم با توجه به ذهنیت و شرایط خاص حاکم بر جوامع در عصر امروز موسوم به عصر ارتباطات، دوچندان شده و در اینجاست که نقش و اهمیت حوزه روابط عمومی «Public Relation»، به عنوان محور هماهنگکننده فضای درونی و بیرونی سازمان تعریف و پررنگ میشود.
نقش دوگانه روابط عمومی
وی در همین راستا ادامه داد: روابط عمومی در ساختار و قالب مدرن و امروزی خود، نوعی نقش دوگانه را برای سازمان ایفا میکند؛ به نحوی که از یک سو روندها، رخدادها، دغدغهها، دستاوردها و تاثیر فعالیتهای سازمان بر محیط بیرونی خود را به شکلی به مخاطبان خاص و عام خود منتقل میکند که اولا تاثیر سازندهای را بر افکار عمومی داشته باشد و ثانیا اذهان جامعه و ذینفعان را با مسیر نقشآفرینی، عملکرد و رشد خود همسو سازد که این موضوع ضمن آنکه نقش فعالیت سازمان را در تحولات اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی جامعه تبیین میکند، میتواند تعارضات منطقهای و فضای کسبوکار را به حداقل برساند و حتی فضایی حمایتی را برای پیشبرد فعالیتها و اهداف توسعهای سازمان ایجاد کند.
مدیر حوزه مدیریت و روابط عمومی شرکت آلومینیوم المهدی در ادامه به ایفای مسئولیتهای اجتماعی در این شرکت اشاره کرد و افزود: شرکت آلومینیوم المهدی با توجه به این مسئله، موضوع ایفای به مسئولیتهای اجتماعی را به عنوان یکی از محورها و اهداف اساسی برنامهریزیهای راهبردی خود در نظر گرفته و در این راستا اقدامات متعددی را نیز در دستور کار قرار داده است. کمک به پیشگیری از بیماریهای ژنتیکی در شهرستان بندر خمیر، تکمیل و ساخت پنج واحد مسکونی برای ایتام در شهرستان رودان، تهیه و اهدای لوازمالتحریر مورد نیاز دانشآموزان کمبضاعت روستاهای شهرستان جاسک و حمایت از تیم ملی تانگ سودو که به مقام قهرمانی جهان رسید، تنها گوشهای از اقدامات شرکت آلومینیوم المهدی در ایفای به مسئولیتهای اجتماعی و بهبود محیط بیرونی فعالیت خود است.
عباسآبادی با تاکید بر اینکه نقش روابط عمومی البته از جانب دیگری نیز قابل تعریف و تحلیل است، عنوان کرد: در واقع روابط عمومی وظیفه دارد که علاوه بر توسعه برند و ارتقای مستمر جایگاه سازمان در دیدگاه جامعه هدف خود، آخرین تحولات، روندها و نیز بازخوردهای فعالیت سازمان را نیز در اختیار سطوح مختلف مدیریتی سازمان و تصمیمگیران و تصمیمسازان آن قرار دهد تا به این ترتیب، استراتژیها و جهتگیریها به بهترین شکل سازماندهی و هدایت شوند. در واقع در یک نگاه کلی، میتوان روابط عمومی را حوزهای معرفی کرد که عملکرد آن، کل فرایندهای سازمانی و نمای بیرونی آنها را تحتالشعاع قرار میدهد و میتواند بسیاری از تهدیدها یا ریسکها را به حداقل برساند و یا توانایی استقامت سازمان را در برابر تاثیرات آنها افزایش دهد.
به گفته وی، با این حال، به نظر میرسد که کماکان در فضای اقتصادی و کسبوکار کشور، دیدگاه مناسبی نسبت به جایگاه، اهمیت، حوزه فعالیت و گستردگی دامنه وظایف روابط عمومی شکل نگرفته است و بعضا مشاهده میشود عملکرد این حوزه مسیر یکطرفهای به شمار میآید که صرفا به انتشار اخبار محدود و یکجانبه در رسانههای جمعی و تخصصی منتهی و محدود میشود. همچنین موضوع مورد بحث دیگر در این زمینه، اتخاذ رویکردهای منفعلانه بازیگران حوزه روابط عمومی در کشور به جای استراتژیهای فعالانه است.
مدیر حوزه مدیریت و روابط عمومی شرکت آلومینیوم المهدی ضمن اشاره به اینکه روابط عمومی وظیفه دارد تا با جریانسازیهای مثبت و تبیین اقدامات و اهداف خود برای مخاطبان، افکار عمومی را همسو با خود سازد، به گونهای که جامعه منافع خود را همگام با منافع سازمان بداند، مطرح کرد: طبعا تحقق چنین شرایطی میتواند تابآوری و جایگاه بنگاههای اقتصادی را در جامعه، به ویژه در زمان بمبارانهای خبری و یا بحرانهای غیرقابل پیشبینی افزایش دهد. در مقابل اما رویکردهای منفعلانه روابط عمومی که صرفا به اقداماتی نظیر انتشار اخبار کنترل شده و یا پاسخ دادن به حملات و تحلیلهای جهتدار محدود میشود، به راحتی موجب تزلزل جایگاه سازمان در مقابل عوامل و ریسکهای بیرونی خواهد شد. برای مثال، سالهاست که رسانههای معاند تلاش دارند تا با جا انداختن و ترویج مفاهیم ناصحیحی مانند نقش صنایع فلزی در آلودگی هوا یا آب و مصرف برق و انرژی، افکار عمومی را در مقابل روند توسعه صنعتی کشور قرار دهند و در اینجاست که نقش روابط عمومی بنگاهها در قبال تبیین میزان واقعی آلایندگیها و یا سایر موارد مشابه برجسته میشود.
عباسآبادی تاکید کرد: در واقع حوزه روابط عمومی وظیفه دارد که قبل از انتشار اخبار ناصحیح، با عرضه اطلاعات دقیق، قابل فهم و تاثیرگذار، افکار عمومی سطوح مختلف مخاطبان خود، از عموم مردم تا قشر متخصص را آماده کند. بدیهی است که اقناع افکار عمومی بعد از انتشار اخبار ناصحیح و تاثیرگذاری آنها، به مراتب دشوارتر از شرایطی است که از قبل با جریانسازی لازم، مسیر فکری جامعه عمومی و تخصصی هدایت شده باشد.
تحول همکاریها
وی یکی از نکات کلیدی در این حوزه که میتواند توانمندی روابط عمومی را برای جریانسازیها و هدایت افکار عمومی تقویت کند، شکل دادن همکاریهای سازنده با رسانههای مختلف و به طور خاص رسانههای تخصصی و تعریف منافع مشترک دانست و اظهار داشت: این رسانهها هستند که میتوانند در اشکال و ساختارهای متفاوت، جنبههای مختلف فعالیتهای یک بنگاه اقتصادی را به شکلی تخصصی مورد بررسی قرار دهند؛ در مقابل جریانات رسانهای مخرب بایستند و درستی و نادرستی اخبار را برای مخاطبان به شکلی مثمرثمر، تبیین و به این ترتیب نقش بازوهای نیرومند روابط عمومی را ایفا کنند.
مدیر حوزه مدیریت و روابط عمومی شرکت آلومینیوم المهدی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت در دنیای امروز که به لطف پیشرفتها و فناوریهای نوین ارتباطی، سرعت گردش اطلاعات به شکل شگفتآوری افزایش یافته، هر کاربری قادر است تا در زمان بسیار کوتاهی به حجم انبوهی از اخبار، اطلاعات، رویدادها و تحلیلها دسترسی یابد؛ موضوعی که همانقدر که فرصتزا به نظر میرسد، میتواند شدت ریسکها و تهدیدات پیرامون فضای کسبوکار و فعالیت بنگاههای اقتصادی را افزایش دهد. طبعا بروز چنین شرایطی، اهمیت ایجاد تحول در دیدگاهها و رویکردهای حوزه روابط عمومی را افزایش میدهد؛ چرا که این فناوریها میتوانند در مدت زمان کوتاهی، سیلی از اخبار غرضورزانه و تحلیلهای جهتدار را متوجه عملکرد سازمان کنند و تعارضات شدیدی را در مسیر عملکرد آن به وجود آورند و در این بین، آمادگی روابط عمومی و رویکردهای فعالانه و اثرگذار آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
عباسآبادی با بیان اینکه در این بین، یکی از راهکارهایی که اخیرا بیشتر توسط رهبران و مدیران بخش روابط عمومی مورد توجه قرار گرفته، توجه به مقوله هوشمندسازی فرایندها و سیستمها است، اضافه کرد: در واقع استفاده از ابزارهای نوین و هوشمند برای فعالان حوزه روابط عمومی این امکان را ایجاد میکند که بازخوردهای روابط بیرونی خود را به دقت ارزیابی و بررسی و استراتژیهای خود را در زمینه تولید و انتشار محتواهای سازنده تقویت کنند. همچنین، به نحو مناسبی بتوانند عملکرد رسانههای مختلف را به عنوان بازوهای عملیاتی خود بسنجند و توان آنها را در ایجاد جریانهای قدرتمند رسانهای مورد ارزیابی و سنجش قرار دهند. علاوهبراین، ابزارهای یاد شده میتوانند یاریرسان فعالان روابط عمومی برای شناسایی ریسکهای احتمالی ناشی از انتشار اخبار ناصحیح و غیرموثق باشند و به کمک آنها میتوان زمینههای احتمالی بروز ریسک و تاثیرات ناشی از آن را به حداقل رساند.
وی در پایان یادآور شد: البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که در حوزه صنایع معدنی و فلزی و به طور خاص صنعت آلومینیوم، نظر به دامنه گسترده فعالیتها و تعامل آن با بسیاری از بخشهای بالادستی و پاییندستی، طبیعتا زمینههای بروز چالشهای برونسازمانی بیشتر است و به همین سبب، حوزه روابط عمومی، با شرایط و پیچیدگیهای خاصی مواجه میشود. روندی که به نظر میرسد تنها راه مقابله با آن، اتخاذ رویکردهای نوآورانه و مسئولانه در حوزه روابط عمومی است تا بتوان با مدیریت بهتر افکار عمومی و ارتقای تابآوری سازمان، بستر مناسبی را بر ادامه فعالیت و دور کردن حواشی از فرایندها، تصمیمگیران و رهبران سازمانها ایجاد کرد تا بتوان بیش از پیش مسیر رشد، توسعه، بالندگی و شکوفایی صنایع آلومینیومی را در کشور شاهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مجتمع صنعتی اسفراین را میتوان یکی از الگوهای تجلی و شکوفایی توانمندیهای داخلی برشمرد. این مجتمع در طول سالهای گذشته، بیش از ۲۵۰ گرید فولادهای آلیاژی مطرح و استراتژیک در مقیاس جهانی را تولید کرده و به شکلی مستمر، توانمندیهای خود را در زمینه تولید قطعات و تجهیزات فولادی بزرگ با تناژ بالا توسعه داده است؛ مسیری که هماکنون نیز ادامه دارد و مجتمع صنعتی اسفراین با بلوغ، تجربه و دانشی که در حوزه قطعات فولادی آلیاژی کسب کرده، امروز قدم در راه جدیدی در عرصه ماشینسازی گذاشته و قرارداد ساخت ماشینآلات فوق سنگین معدنی را منعقد کرده است.
مدیر روابط عمومی سیمیدکو گفت: بخش معدن و صنایع معدنی به عنوان محرکهای اصلی رشد اقتصادی، اشتغالزایی و توسعه زیرساختها، نقش حیاتی در اقتصاد کشور ایفا میکنند. بر همین اساس، شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد به عنوان یکی از بازیگران کلیدی زنجیره فولاد کشور با درک این نقش، توسعه متوازن اقتصادی و زیرساختی در استان خراسان رضوی و به ویژه شهرستان خواف را در کانون توجه خود قرار داده است.
قائم مقام مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان گفت: سال 1404، سالی درخشان برای «فغدیر» خواهد بود و قادر هستیم که به بهترین شکل و با بالاترین نرخ بهرهوری از ظرفیتها و منابع در دسترس خود در مسیر رشد تولید، خلق ارزش افزوده و نقشآفرینی پررنگتر در مسیر توسعه صنعت فولاد ایفای نقش کنیم.
آلومینیوم یکی از مولفههای شکلگیری جهان مدرن است و تجربه نشان میدهد تحقق مقوله توسعهیافتگی در هر کشور، حداقل طی چند دهه گذشته، ارتباط مستقیمی را با رشد بازارهای مصرف آلومینیوم داشته است. موضوعی که موجب شده تا رفتهرفته، جایگاه این فلز در تعاملات و مراودات تجاری و اقتصادی جهان پررنگتر شود. ایران نیز نظر به سرمایهگذاریها و ظرفیتهای ایجاد شده برای تولید این فلز طی سالهای گذشته و همچنین پتانسیلها و مزیتهای ویژه بالقوه تولید آلومینیوم، از فرصت مناسبی برای رشد تولید آلومینیوم برخوردار است تا به این ترتیب ضمن تامین نیاز داخلی، از طریق توسعه جایگاه خود در بازارهای بینالمللی، زمینه ارزشآفرینی و اشتغالزایی مضاعف در کشور ایجاد شود و بستر مناسبی برای تحقق اقتصاد و صادرات غیرنفتی فراهم آید.
دیدگاه بسته شده است.